Jualan baju ‘Bossku’ laku bagai pisang goreng, peniaga raih RM5,000 sehari

SEMENYIH: Dengan hanya RM5 sehelai, seorang peniaga t-shirt “Malu Apa Bossku” mampu meraih RM5,000 sehari, selepas slogan itu dipopularkan Datuk Seri Najib Razak di media sosial baru-baru ini.

Peniaga itu yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, 57, menjual t-shirt dalam pelbagai corak dan warna di bandar Semenyih berdasarkan trend dalam media sosial.

Fiqri Nauli, 17, berkata bapanya mempunyai ramai kenalan dalam bidang pakaian serta percetakan, dan t-shirt akan dicetak berdasarkan apa yang menjadi ikutan ramai.

“Sudah lama ayah berniaga, jadi ramai kenalan beliau. Setiap kali ada trend terbaru atau sesuatu yang viral, mesti kami cetak t-shirt dengan trend tersebut,” katanya ketika ditemui FMT di gerainya hari ini.

Beliau berkata, gerai mereka yang baru beroperasi sebulan lalu, mendapat perhatian orang ramai disebabkan kempen pilihan raya kecil (PRK) Semenyih yang sedang berlangsung.

“Sebelum ini, pelanggan tak ramai, kami tutup kedai pun awal. Sekarang, tengah malam pun masih ada yang datang beli baju.”

Katanya, beliau bersama 3 beradiknya membantu bapa mereka berniaga selepas pulang dari sekolah.

Fiqri berkata, bapanya turut membuka sebuah lagi gerai menjual t-shirt sama di pasar malam Semenyih, seminggu sekali.

“Kedai di tapak pasar malam kami buka pada Isnin.”

Katanya, seorang pelanggan dari Kedah membeli 200 helai t-shirt untuk dihadiahkan kepada keluarga dan sahabat handai, pada malam Najib berkempen di Semenyih Ahad lalu.

“Sekarang ni, benda ini (t-shirt Bossku) tengah tular, sebab itu laku. Nanti dah habis musim akan keluar t-shirt lain pula.”

Sementara itu, seorang pelanggan yang hanya mahu dikenali sebagai Suffiyah, 47 berkata, beliau membeli 4 helai t-shirt itu kerana tertarik dengan harga, rekaan kreatif dan kualiti kain yang selesa dipakai.

“Saya habiskan RM20 sahaja beli t-shirt ni, tapi perasaan macam pakai t-shirt harga RM50 sehelai.”

Hari mengundi bagi PRK Semenyih ditetapkan pada 2 Mac ini.



Sumber: cempedakcheese.com