Aplikasi TikTok Dipadam Dari Google Play dan App Store


Permainan video PUBG Mobile kini telah mula diharamkan di beberapa negara. Namun, di Malaysia ramai yang tidak berpuas hati dan mempertikai tindakan itu dan merasakan aplikasi seperti TikTok, Bigo dan aplikasi yang lebih sia-sia perlu diharamkan di Malaysia.

Untuk pengetahuan korang juga, penggunaan aplikasi TikTok di Malaysia juga semakin meningkat apabila institusi pengajian tinggi menganjurkan pertandingan pencari bakat menggunakannya.

Tapi, lain pula ceritanya di India, apabila setelah mengharamkan permainan PUBG dan Fortnite, kini mereka mengharamkan pula penggunaan aplikasi TikTok selepas dikatakan ia menggalakkan pornografi serta dan dijadikan alat untuk mencari mangsa kanak-kanak.

Ini diumumkan selepas Mahkamah Tamil Nadu mengharamkan aplikasi ini pada hari Selasa dan meminta pengharamannya juga dilakukan di seluruh India. Apple dan Google segera menghalang aplikasi dari dimuat turun menerusi App Store dan Google Play sejurus selepas menerima arahan dari kementerian teknologi maklumat.

Tidak hairanlah perkara ini dilakukan di India kerana kini aplikasi itu telah mencapai lebih 240 juta pengguna dan ia perlu dikawal dari terus disalah guna.
Sumber: Oh! Media