Rakyat Malaysia Tersenarai Sebagai Negara Ketiga Paling Malas di Dunia


Sikap malas memang ada dalam diri setiap individu dan hanya kita sahaja yang perlu bijak melawan rasa malas yang dilihat hanya perkara biasa, tapi ia boleh mengakibatkan pelbagai masalah jika tidak ditangani.

Untuk pengetahuan korang, Malaysia adalah negara yang rakyatnya paling tinggi menghidap penyakit obesiti dan ini bersangkut dengan rekod negara ketiga paling malas di dunia.

Mengikut kajian University Stanford Amerika Syarikat, mereka telah megeluarkan kiraan purata bahawa rakyat Malaysia hanya berjalan sebanyak 3,963 langkah ataupun bergerak sehari.

Memetik dari laporan Harian Metro juga, kajian terbabit telah menggunakan aplikasi khas yang terdapat pada telefon pintar dan merekodkan kira-kira 700,000 pergerakan yang melibatkan sebanyak 46 buah negara di serata dunia.


Jadi, negara mana pula yang memegang rekod paling rajin? 

Penduduk Hong Kong telah diiktiraf sebagai negara paling rajin di dunia apabila kajian menunjukkan penduduknya berjalan dan bergerak sebanyak 6,880 langkah segari manakala diikuti dengan negara China di tempat kedua yang merekodkan jumlah 6,189 langkah sehari.

Negara Singapura merupakan negara jiran bagi Malaysia. Malah Singapura berada di tangga ke 9 mempunyai purata melangkah sebanyak 5.674 sehari. Negara yang sentiasa maju ke depan ialah negara Jepun yang berada di tangga ke 4 dan purata melangkah dalam sehari sebanyak 6,010.


Jika Malaysia ditangga ketiga paling malas, negara mana pula di bawah kita?

Menurut kajian Malaysia berada di ranking 44 dan di bawah kita adalah Arab Saudi yang hanya mengumpul purata 3,807 langkah sehari dan negara jiran kita Indonesia pula telah menjadi negara paling malas di dunia apabila hanya mengumpul purata 3,513 langkah sehari.

Walaubagaimanapun, menurut Penulis Timbalan Pengarang Kumpulan Harian Metro, Ahmad Salim Bachok bahawa tidak dijamin manusia yang banyak bergerak dan berjalan itu adalah yang lebih rajin dan produktif berbanding yang kurang berjalan.


Manusia banyak bergerak tidak jamin lebih rajin.

Ini kerana, negara-negara yang lebih maju seperi Hong Kong, Jepun dan Singapura telah mempunyai banyak kemudahan awam bagi kemudahan rakyat mereka dan menjadikan rakyat di negara tersebut perlu lebih bergerak dan berjalan.

Lain pula di Malaysia dan Indonesia yang masih bergantung dengan kenderaan sendiri seperti kereta, motorsikal terus ke tempat kerja.

Apa yang kita dapat lihat, tidak kiralah negara mana yang lebih maju atau mundur kerana apa yang mengukur sesuatu kejayaan negara itu adalah dari sikap penduduknya yang perlu lebih maju dan menjauhi dari sikap negatid bagi menjamin masa hadapan yang lebih baik.
Sumber: Oh! Media