Lelaki ditahan selepas bergurau ada bom dalam bagasinya sebelum berlepas ke KL


Seorang penumpang penerbangan yang dijadualkan berlepas ke Kuala Lumpur pada petang 28 Mei lalu ditahan kerana bergurau mengenai bom yang kononnya disimpan dalam bagasinya. 

Ketua Polis Daerah Kuching, Asisten Komisioner Awang Din Awang Gani yang mengesahkan penangkapan itu berkata, suspek bergurau yang dia ada membawa bom ketika kakitangan syarikat penerbangan bertanya mengenai kandungan bagasinya semasa proses mendaftar masuk. 

"Suspek berusia 28 tahun itu kini ditahan untuk membantu siasatan," katanya. 

Awang Din menegaskan, insiden itu perlu dijadikan sebagai pengajaran kerana mengenai bom di lapangan terbang sebenarnya adalah perbuatan yang melanggar undang-undang. 

"Lapangan terbang adalah kawasan kawalan keselamatan yang tinggi dan gurauan seperti itu boleh mencetuskan ketakutan dan panik di kalangan penumpang atau kakitangan di lapangan terbang," katanya. 

Kes itu akan disiasat di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana intimidasi jenayah, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, dan Seksyen 10 (3) Akta Kesalahan Penerbangan Awam 1984 kerana membahayakan keselamatan pesawat. 




Sumber : thereporter.my