Suspek kes bunuh pemandu Grab, dirujuk ke hospital


Seorang lelaki tempatan berumur 24 tahun, yang didakwa bersama dengan seorang warga Filipina dalam kes bunuh seorang pemandu Grab, dirujuk ke Hospital Mesra Bukit Padang.

Majistret Jessica Ombou Kakayun pada Khamis membuat keputusan itu terhadap Amru Al Asy Japri mengikut Seksyen 342 Kanun Tatacara Jenayah.

Kes Amru dan warga Filipina, Arsit Indanan, 20, dikemukakan untuk sebutan di hadapan Jessica pada Khamis.

Kedua-dua tertuduh, yang merupakan pekerja cuci kereta, didakwa membunuh Mohammad Hanafiee Jaffar, 27, di dalam sebuah kereta Proton Saga FLX antara jam 4 pagi dan 5 pagi pada 25 Mei di tepi Jalan Marabahai di Tuaran. 

Terdahulu, peguam bersama Aida Jaafar Mad Ariff, yang mewakili Amru, memberitahu mahkamah bahawa bapa Amru tidak dapat mencari kad temu janji tinjauan semula Hospital Mesra milik Amru mengenai lawatannya ke hospital dan mereka telah menulis kepada hospital itu untuk meminta rekod perubatan Amru.

Aida berkata surat jawapan dari hospital itu, yang dia serahkan kepada mahkamah, menyatakan bahawa individu terbabit perlu datang ke hospital untuk mendapatkan rekod terdahulunya kerana rekod adalah peribadi dan sulit.

Inspektor Papilus Primus yang menjalankan pendakwaan, memohon tarikh sebutan lain sementara menunggu laporan bedah siasat dan laporan kimia kes.

Pada 10 Jun, apabila kes itu dibawa untuk sebutan pertama di hadapan Jessica, peguam Dominic Chew yang mewakili Amru, memohon untuk tertuduh dirujuk kepada Hospital Mesra di Bukit Padang untuk memeriksa sama ada dia layak untuk membuat pengakuan. 

Chew dalam memohon perkara itu di bawah Seksyen 342 Kanun Tatacara Jenayah, memberitahu mahkamah bahawa Amru sebelum ini menerima rawatan di hospital psikiatrik itu.

Bagaimanapun, mahkamah memutuskan bahawa mahkamah akan mempertimbang permintaan pihak pembelaan jika mereka dapat menunjukkan bukti kepada mahkamah iaitu kad temu janji tinjauan semula hospital bagi Amru yang menunjukkan lawatannya ke hospital.

Kedua-dua Arsit dan Amru didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawakan hukuman mati, jika sabit kesalahan. Jessica menetapkan 8 Ogos untuk sebutan kes sementara menunggu status laporan bedah siasat dan laporan kimia.

Arsit dan Amru diperintah reman lanjut kerana tuduhan terhadap mereka tidak mempunyai peruntukan ikat jamin.

Arsit tidak diwakili.

LAPORAN BERKAITAN


Sumber : thereporter.my