Turutan Memotong Kuku

Posted on Sunday, July 14, 2019 | 7/14/2019



Soalan:
Adakah turutan memotong kuku sebagaimana yang dikatakan sesetengah orang itu betul atau bagaimana urutan memotong kuku yang sebenarnya?

Jawapan:
Memotong kuku adalah sunnah Nabi saw dan disunatkan samada ke atas orang lelaki atau perempuan atau orang dewasa serta kanak-kanak.

Sunat memotong kuku dimulai tangan yang kanan dahulu kemudian tangan yang kiri.

Dari Aisyah r.a. katanya :

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
“Adalah Nabi saw menyukai sebelah kanan dahulu dalam memakai alas kakinya dan menyikat rambutnya dan bersucinya dan dalam seluruh urusannya.” (Hadith Bukhari)


Imam Nawawi menyebut :

وَيُسْتَحَبُّ أَنْ يَبْدَأَ بِالْيَدَيْنِ قَبْلَ الرِّجْلَيْنِ فَيَبْدَأُ بِمُسَبِّحَةِ يَدِهِ الْيُمْنَى ثُمَّ الْوُسْطَى ثُمَّ الْبِنْصَرِ ثُمَّ الْخِنْصَرِ ثُمَّ الْإِبْهَامِ ثُمَّ يَعُودُ إِلَى الْيُسْرَى فَيَبْدَأُ بِخِنْصَرِهَا ثُمَّ بِبِنْصَرِهَا إِلَى آخِرِهَا ثُمَّ يَعُودُ إِلَى الرِّجْلَيْنِ الْيُمْنَى فَيَبْدَأُ بِخِنْصَرِهَا وَيَخْتِمُ بِخِنْصَرِ الْيُسْرَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ (شرح النووي على مسلم (3/ 149)
“Disunatkan untuk memulai dengan kedua tangan sebelum kedua kaki. Dimulai dari telunjuk tangan kanan, kemudian jari tengah, lalu jari manis, kemudian jari kelingking, kemudian ibu jari kemudian berpindah ke tangan kiri. Dimulai dari jari kelingking, kemudian jari manis sampai terakhir kemudian berpindah ke kedua kaki. Kaki sebelah kanan dimulai dari jari kelingkingnya dan diakhiri dengan kelingking kaki sebelah kiri. Wallahua’lam.

Ulama’ yang menyebut tentang aturan jari mana yang dipotong dahulu ialah menunjukkan pada sunat bukannya wajib.

+ Ustaz Azhar Idrus
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan


Sumber: Oh! Media
Blog, Updated at: 7/14/2019

0 comments:

Loading...