"Did You Expect 10 Years Old Will Speaking English Fluently?" - Netizen


Hari tu kecoh betul pasal tweet Maya Karin di Twitter. Cik Maya kita ni dikecam teruk dengan netizen disebabkan isu budak 10 tahun di Terengganu tak tahu nak cakap bahasa Inggeris. Alamak apa dah jadi ni gais?


Sis faham bahasa Melayu ada lah bahasa utama kita di negara Malaysia dan bagi korang yang nak tahu sebenarnya bahasa Inggeris adalah bahasa kedua sebab bahasa Inggeris ni adalah bahasa universal tau. Bukannya apa, mungkin ada betulnya juga dengan kata cik Maya.


Sebenarnya apa yang dia nak sampaikan adalah kalau korang tahu basic english pun dah okay, tak perlu sampai fluent pun. Tak kan bila pelancong datang ke Malaysia, korang nak cakap bahasa Melayu kan? Think about it gais.


Sis bukan nak sokong cik Maya kita tetapi sebenarnya dia just cerita je apa jadi di Terengganu berjumpa seorang budak dan bukannya memperlekehkan semua orang Terengganu. Dah! Jangan gaduh. Apapun, bahasa Melayu tetap number 1.

Kalau ada orang tak tahu cakap bahasa Melayu juga sampai ke tua, ni parah hahaha. Sis salute dengan orang yang belajar bahasa French, Jerman, Korea, Mandarin dan banyak lagi. Pergh. yang tu memang power gais!

+ Baca respon pembaca Oh! Media.



Oh! Youtube









Sumber: Oh! Media