Budak 12 tahun melompat 1,000 kali sehari (1 tahun) untuk jadi tinggi, tetapi gagal & dia merupakan pelajar paling rendah dalam kelas


Pernah dengar petua dulu-dulu yang mengatakan jika anak kerap melompat boleh menjadikannya lebih tinggi. Dan disebabkan itu ada yang memasukkan anak mereka dalam kelab bola keranjang, bermain lompat tali dan sebagainya. 

Dalam satu kes di China, pasangan ini menggalakkan anak lelaki mereka yang berusia 12 tahun untuk melompat sebanyak 1,000 kali setiap hari, malah menawarkan ganjaran RM6 jika selesai melakukan 1,000 lompatan. 

Difahamkan, kanak-kanak berkenaan mempunyai ketinggian 145 sentimeter dan ketinggian normal bagi kanak-kanak pada usia itu adalah 152 sentimeter. 

Seperti kebanyakan ibu bapa lain, pasangan ini mahu anak mereka mempunyai ketinggian yang ideal dan percaya dengan melakukan lompatan setiap hari boleh membantu meningkatkan ketinggiannya. 

Si bapa memberi 'jump-rope' dan mengarahkan anaknya mula melakukan latihan itu dan adakalanya dia melompat 3,000 kali sehari. Selepas setahun melakukan latihan itu, si anak meraih ganjaran sebanyak sebanyak RM2,365.

Bagaimanapun, usaha itu hanyalah sia-sia kerana ia tidak menunjukkan sebarang hasil. Malah, anak mereka merupakan pelajar yang paling rendah dalam kelas. 

Setelah disiasat, rupa-rupanya si anak banyak menghabiskan wang ganjarannya untuk membeli makanan ringan seperti keropok kentang! Jelas sekali menjadi punca dia hilang selera makan ketika makan malam dan berat badannya meningkat secara mendadak. 

Sedangkan ibu bapanya menyangka dia fokus kepada pelajaran, tetapi rupa-rupanya melahap makanan ringan 

"Saya gunakan cara ini sebab saya nak anak saya jadi tinggi, tapi tak sangka dia jadi pendek pula." 



Sumber : thereporter.my