Kucing peliharaan disahkan positif COVID-19, selepas berjangkit dari pemiliknya


Seorang wanita telah menjangkiti kucingnya dengan Koronavirus, dedah pihak kesihatan Belgium hari ini. 

Ketua Penyakit Berjangkit di Institut Kesihatan Negara, Steven van Gucht dalam sidang media memberitahu, virus itu ditemui dalam haiwan peliharaan tersebut.

"Kucing itu tinggal bersama pemiliknya, yang mula menunjukkan simptom-simptom gejala virus berkenaan seminggu sebelum kucing itu," katanya. 

Kes itu merupakan laporan kes pertama kucing dijangkiti koronavirus di Belgium dan sebelum ini Hong Kong melaporkan dua ekor anjing peliharaan juga didapati positif Covid-19. 

Bagaimanapun Steven berkata, kes itu merupakan kes terpencil. 

"Kucing itu mengalami cirit-birit, muntah dan mengalami kesukaran untuk bernafas. Para penyelidik menemui virus dalam najis kucing tersebut. 

"Kami mahu menekankan bahawa kes ini adalah kes terpencil. Tambahan, dalam kes ini kita bercakap mengenai pemindahan (virus) dari manusia ke haiwan, bukan sebaliknya. 

"Tiada petunjuk bahawa ini adalah perkara biasa. Risiko pemindahan (virus) haiwan ke manusia adalah sangat kecil," katanya.

Sementara itu dalam kenyataan terkini pihak kesihatan Belgium berkata,tiada bukti bahawa virus dari haiwan peliharaan berpindah ke manusia atau haiwan peliharaan lain. 

Justeru, semua pemilik membawa haiwan peliharaan mereka ke klinik untuk pemeriksaan sekiranya haiwan mereka menunjukkan simptom-simptom koronavirus. 

Sementara itu, bagi individu yang disyaki positif COVID-19 adalah dinasihatkan untuk menjarakkan diri dengan haiwan peliharaan, termasuk tidak menyentuhnya. 

Sumber: Daily Mail


Sumber : thereporter.my