'Dia kata ayah dah menang Toyota Vios...' - Lagi warga emas kena scam di parkir pasar raya Kelana Jaya


Kes jenayah dan kemalangan maut direkodkan menurun susulan Perintah Kawalan Pegerakan (PKP) yang dikuatkuasakan baru-baru ini. Memetik laporan Berita Harian pada Mac lalu, kes jenayah sahaja sudah menurun sehingga 67.8 peratus berbanding sebelumnya. Namun begitu, semenjak Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan diumumkan, kes jenayah dikatakan mula kembali aktif.

Seorang lelaki warga emas juga tidak terkecuali terkena dengan penipuan yang dilakukan oleh penjenayah (scammer). Berdasarkan status yang dimuat naik oleh anaknya di Twitter, bapanya dikatakan telah ditipu oleh seorang lelaki yang dikenali sebagai Desmond Lee di lot parkir sebuah pasar raya di Kelana Jaya.  

MENANG KERETA SCAM ( G***T, Kelana Jaya)

"My 76 year old father was scammed. He gave his credit card, ATM cards, he even gave away his pin number and driving license.

"Don’t  know what the fella said that my dad believed and gave all those away."


Tidak diketahui apa yang telah diperkatakan oleh lelaki tersebut, bapanya terus percaya dan memberikan segala apa yang diminta.

Menerusi komen netizen, mereka merasakan bapa kepada wanita ini telah dipukau oleh lelaki terbabit. Namun, kata wanita ini dia tidak merasakan bapanya dipukau, sebaliknya bapanya merupakan seorang yang terlalu mudah percayakan orang lain.

"Dia kata Ayah dah menang Toyota Vios lah, jadi pergi sampai Klang, dia kata nak fotostat IC Ayah, lesen kereta dan beberapa kad lagi. Dia ambik kad CIMB, kad kredit CIMB, Citibank Visa, lesen memandu, kad Maybank, telefon dia ambik" kata bapanya melalui rakaman video.

Pada mulanya, bapanya telah didekati lelaki berkenaan  dan mendakwa bapanya baru sahaja memenangi sebuah kereta lalu meminta untuk  mengikutinya ke Klang.

"This guy approached my dad at parking lot. And said my dad won a car, gave his business card, asked to follow him to Klang. The fella said nak pergi fotostat, then he didn’t come back. Dahla phone kena ambik. Kenapa my dad percaya?"

Wanita ini masih tidak percaya dengan apa yang berlaku ke atas bapanya.  Kesemua akaun bank milik bapanya telah disekat, tetapi penjenayah tersebut sempat mengeluarkan sejumlah wang dari akaun bapanya. Walaubagaimanpun, dia bersyukur bapanya selamat dan tidak diapa-apakan.

"Still in disbelief (and a bit angry) macam mana dia boleh percaya. All relevant accounts dah block tapi orang tu kerja laju, sempat keluarkan some. Will be making a police report. Please remind your elderly parents and anyone else to not end up as a victim. Thankful my dad was not harmed."

Kejadian seumpama ini dikatakan bukan sahaja berlaku pada bapa wanita terbabit. Rata-rata netizen turut berkongsikan kejadian yang sama menimpa mereka dan keluarga mereka di lokasi yang sama.

Sehubungan dengan itu juga, wanita ini menasihati kepada orang ramai di luar sana terutamanya pada warga emas, agar berhati-hati dengan kes penipuan seperti ini.

Sumber:  Sue Anna Joe


Sumber : thereporter.my