'Toksah bangga kat media sosial 'social services' UK mai melawat' - Doktor bidas suami agungkan khidmat bersalin di UK


Viral di media sosial mengenai kelebihan perkhidmatan bagi ibu hamil yang disediakan di United Kingdom. Netizen memuji kelebihan yang diperoleh oleh rakyat di negara berkenaan dan membandingkan kemudahan yang disediakan di Malaysia.

Susulan viral tersebut, Dr Imelda Balchin memberikan penjelasan terhadap isu ini. Beliau mengatakan sekiranya perkhidmatan kesihatan negara UK datang membuat rujukan, itu bermakna mereka datang untuk menyiasat dan memastikan samada ibu bapa bertanggungjawab atau tidak. 

MAI nak habaq. Jika perkhidmatan kesihatan negara UK membuat rujukan ‘keluarga hangpa’ kepada social services dan kemudian pihak social care mai rumah hangpa, ini bermakna depa DATANG MENYIASAT dan nak mempastikan hangpa ni ibu bapa bertanggungjawab ke tidak, sampai nak mai menyibuk tengok hangpa jaga kebersihan rumah ke tidak. 

Ini bermakna, ada pihak yang telah membuat laporan tentang keluarga hangpa kepada social services sebab ada ‘concern’ atau isu tentang keluarga hangpa yang membimbangkan. 

Yang akan datang ke rumah hangpa selepas bersalin untuk pantau kesihatan ibu dan bayi ialah jururawat masyarakat atau bidan, bukan social services. Kalau social services tu ketuk pintu rumah hangpa tu maknanya mereka sudah terima laporan tentang hangpa. 

Toksahlaa bangga pi habaq kat semua orang di media sosial yang ‘social services’ mai melawat rumah hangpa, lepaih tu buat puji-pujian pulak baguih naaa NHS hormat keputusan hangpa tak mau bagi vaksin kat anak hangpa. 

Depa akan senyum saja kat hangpa sebab ini budaya mereka. Jika depa dapat bukti ada masalah ‘CUAI’ sebagai ibu bapa, depa akan ambil tindakan, sambil senyum kepada anda. 

Adoi laaaa. Tepuk dahi. 


ARTIKEL BERKAITAN


Sumber : thereporter.my