Akibat Salah Guna Wang Derma Anak Untuk Berfoya-foya, Seorang Ayah Ditangkap Pihak Polis

Sumber : Mirror UK
Seorang bapa bernama Mateus Alves ditahan atas kesalahan menyalahgunakan wang derma anaknya untuk urusan peribadi. Wang derma dikumpulkan bagi merawat penyakit tulang belakang anaknya, iaitu Spinal Muscular Antrophy, penyakit yang jarang ditemui.

Wang berkenaan dibelanjakan untuk melanggan pelacur, membeli arak, serta dadah dimana dikumpulkan dari saudara-mara, rakan-rakan dan orang awam. Sebanyak RM1.09 juta berjaya dikumpul untuk membeli tiga dos ubat Spinraza yang bukan dalam senarai perkhidmatan kesihatan Brazil.

Sumber : Mirror UK
Ketika serbuan dilakukan di hotel tempat Alves bersembunyi selama sebulan setelah aktivitinya diketahui, polis menemui beberapa jam mahal, barang kemas, minyak wangi, pakaian berjenama, dadah dan tunai sebanyak RM3300.67.

Hasil siasatan pihak polis, Alves tersebut turut merancang untuk membuka rumah pelacuran dengan seorang lagi rakan kongsi. Dia juga turut memasukkan wang derma ke dalam empat akaun bank berasingan. Dia kini berdepan dengan tuduhan memperdaya dan menipu dalam dalam mengumpul derma anaknya yang sakit itu.

Sumber : Metro Online
Sumber: Oh! Media