Suami Larang Isteri Mengenakan Tudung

Posted on Tuesday, August 20, 2019 | 8/20/2019



Soalan:
Adakah wajib isteri taat kepada suaminya yang menyuruh isteri membuka tudung ketika keluar dari rumah kerana suaminya mahu kepala isterinya itu tidak ditutup ketika keluar dengannya? Adakah menjadi derhaka jika isteri enggan menurut perintah suaminya itu?

Jawapan:
Berkata Syeikh Ahmad Muhammad Al-’Aal Ahli Majlis Fatwa Negeri Mesir:

لا يَحِلُ للمرأة أن تَخرج إلى الشارع وهي عارية الرأس، ولا طاعة لزوجها عليها في ذلك؛ لأن الرأس من العورة التي أُمرت المرأة بسترها شرعًا؛ قال تعالى: ﴿وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا﴾ [النور: 31]، وقد ورد في الحديث أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم قال لأسماء بنت أبي بكر رضي الله عنهما: «يَا أَسْمَاءُ، إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتِ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا هَذَا وَهَذَا» وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ وَكَفَّيْهِ. رواه أبوداود
الشيخ أحمد محمد عبد العال

“Tidak halal yakni haram bagi perempuan yang keluar ke jalanan dalam keadaan terbuka kepalanya. Tidak boleh sama sekali taat kepada suaminya pada yang demikian itu. Ini adalah kerana kepala itu termasuk dalam aurat yang kaum wanita diperintah supaya menutupnya di sisi agama.

Firman Allah yang bermaksud:

“Dan janganlah kaum wanita mendedahkan perhiasan mereka melainkan apa yang zahir daripadanya.” (An-Nur: 31)

Dan telah datang pada hadith sungguhnya Rasulullah saw berkata kepada Asma’ binti Abu Bakar r.a:

Maksudnya: “Wahai Asma’ sungguhnya perempuan itu apabila telah sampai umur datang haidh tidak patut bahawa dilihat dari dirinya melainkan ini dan ini.” Dan menunjukkan oleh Rasulullah saw akan muka dan dua pergelangan tangannya. (Hadith riwayat Abu Daud)

Maka tidak wajib taat perintah suami yang menyalahi perintah Allah dan Rasul-Nya serta tidak menjadi derhaka akan isteri yang tidak taat kepada suruhan perkara maksiat.

Wallahua’lam.

Oleh: Ustaz Azhar Idrus
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan


Sumber: Oh! Media
Blog, Updated at: 8/20/2019

0 comments:

Loading...