'Wow! Anak saya ni Allah beri kelebihan dia di bahagian lain' - Bagusnya kalau setiap parents mempunyai pemikiran macam ni

Posted on Saturday, November 30, 2019 | 11/30/2019



Tidak dinafikan, ibu bapa mana yang tidak ingin melihat anak berjaya dalam pelajaran. Namun ketahuilah bahawa, setiap anak itu mungkin ada kelebihannya tersendiri. 

Sebagai ibu bapa, usahlah menekan anak dengan keterlaluan. Sebaik-baiknya, ambil pendekatan yang betul untuk mendidik mereka atau anak mungkin ada potensi untuk perkara-perkara yang lain. 

ANAK saya tahun ini UPSR, tak tahu keputusan dia macam mana. Dari darjah satu sampai tahun 3 kelas pemulihan. Keputusan peperiksaan wajib ada merah, biru itu jarang-jarang. 

Sebagai ibu, saya tidak pernah paksa dia sebab saya tahu setiap anak-anak ada kelebihan masing-masing.

Dengan usia dia 12 tahun sekarang, kelebihan saya tengok, dia suka baiki barang yang rosak. Mouse komputer 2/3 biji saya humban dalam tong sampah, dah rosak. Dia kutip dan baiki. Terkejut saya bila mouse itu boleh digunakan semula. 

Saya jual mesin jahit mini, bila ada customer mengadu mesinnya rosak dan tak hidup, return kat saya. Dia baiki bernyawa balik mesin itu. Dari situ saya rasa 'WOW!'. Anak saya ni Allah beri kelebihan dia di bahagian lain. 

Ibu bapa jangan bersedih kalau anak kita kurang berjaya dalam pelajaran. Dalam tak sedar, kita tak perasan anak kita punyai kelebihan yang lain.

REAKSI NETIZEN





Sumber : thereporter.my
Blog, Updated at: 11/30/2019

0 comments:

Loading...