'Nasib baik cikgu halang lelaki tu' - Anak nyaris diambil lelaki yang tidak dikenali


Baru-baru ini Polis Diraja Malaysia (PDRM) menasihatkan ibu bapa atau penjaga tidak berkongsi gambar yang menunjukkan nama anak dan sekolah anak bagi mengelak menjadi sasaran penjenayah. 

Perkara itu tidak mustahil kerana pada waktu ini masih ramai ibu bapa yang tidak peka dan memuat naik gambar anak-anak yang baru masuk persekolahan (Tahun 1) di media sosial masing-masing sebagai perkongsian bersama keluarga dan rakan-rakan. 

Dalam kes terbaru, seorang murid perempuan nyaris diambil oleh lelaki yang tidak dikenali. Mujur guru kepada murid berkenaan pantas menghalang muridnya daripada diambil lelaki itu.

ITU sebab aku tak share sangat pasal anak-anak aku dalam wall (media sosial) aku. Baik pergi sekolah atau ke mana-mana ke. 

Semalam terjadi satu peristiwa di mana ketika wife aku nak jemput anak aku seorang ini. Tiba-tiba entah mana seorang lelaki itu berpakaian smart nak menjemput anak aku. Dengan hanya terbalikkan namanya, rasanya try and error kot. 

Kebetulan wife aku di belakang dia, turut terdengar nama anak aku. Namun, nasib baik cikgunya mengenali wife aku. Yelah kan, sekolah baru, mana cikgu nak ingat semua muka mak ayah. Tapi sebab abang dia pernah belajar situ, jadi muka kami ini memang tidak asing bagi mereka. 

Cikgunya menahan dan berkata, "Awak bukan ibu bapanya". 

Fuh! Di situ kita nampak yang tanggungjawab guru sangat berat. Bukan hanya semasa waktu kelas, tetapi juga selepas kelas. 

Orang itu siap cakap, "Owh tersalah sekolah dan berlalu pergi.". 

Mana mungkin, banyak-banyak sekolah kau boleh tersalah dengan sebut nama murid boleh dikatakan 90 peratus betul. Cumanya terbalik je. 

Perkara ini dimaklumkan kepada guru besar sekolahnya untuk tindakan lanjut. Guru besar sangat terkejut dan memandang serius perkara ini. Aku juga berharap agar ibu bapa sentiasa berwaspada dengan perkara ini. 

Elakkan berkongsi nama anak, nama sekolah di media sosial. Macam-macam boleh terjadi. Mungkin bukan kerana budak, tetapi mungkin kerana perasaan lain terhadap mak ayah ke, boleh jadi. 

Sumber: Ihsan Zainal


Sumber : thereporter.my