Amaran Wabak Penyakit Ross River Virus Pula, Australia Diserang Nyamuk Sebesar Syiling 20 Sen


Baru-baru ni, pakar ni Australia baru jer menemui nyamuk yang dikatakan bersaiz sebesar duit syiling 20 sen. Fuhh! Besar gila weh. Nyamuk gajah atau Toxorhynchites ni jumlahnya semakin meningkatn di Queensland dan dikatakan akan menyebabkan penyebaran wabak penyakit menerusi virus Ross River.

Australia baru jer mengalami kebakaran hutan yang paling teruk dalam sejarah negaranya dan telah mengorbankan banyak spesis haiwan dan kini dikatakan ada wabak baru pula. Nyamuk spesis gajah ni bersaiz lima kali ganda dari nyamuk yang biasanya kita jumpa dan selalu kena gigit tu. Nyamuk spesis ni pelik sikit sebab dia tak berapa minat makan darah manusia, tapi dia makan larva nyamuk lain. Keadaan disana dikatakan sangat lah teruk, sehingga penduduk di situ terpaksa kurungkan diri di rumah masing-masing.

Pihak berkuasa dikatakan giat melakukan aktiviti semburan di situ dan dikatakan faktor perubahan cuaca yang tak menentu dan banjir adalah punca utama peningkatan nyamuk gajah ni. Semoga dijauhkan dari Malaysia wabak-wabak seperti ini.

Sumber : AmazingNara































































Sumber: Oh! Media