Majikan, Pekerja Perlu Patuhi SOP


KUALA TERENGGANU, 4 Mei- Semua majikan dan pekerja perlu mematuhi semua prosedur operasi standard (SOP) ketika beroperasi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang bermula hari ini.

Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) negeri, Leftenan Kolonel (PA) Che Adam A Rahman berkata, langkah itu perlu bagi memastikan usaha untuk mengekang penularan wabak COVID-19 dapat dilakukan dengan sebaiknya.

"Kepada yang terpaksa bekerja contohnya pekerja pembersihan, kita nasihatkan kepada majikan mereka supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia.

"Majikan perlu memastikan pekerja dalam keadaan sihat, mengekalkan amalan jarak sosial sekurang-kurangnya satu meter, amalan sanitasi yang betul, mensanitasi peralatan yang digunakan untuk kerja pembersihan dan lain-lain yang perlu, " ujarnya ketika bersiaran dalam Wawancara Khas COVID-19: APM Dan Komitmen Barisan Hadapan di TV Darul Iman, semalam.

Semeentara itu, beliau yang juga merangkap Ketua Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Terengganu berkata, rakyat Terengganu khususnya perlu meningkatkan kawalan kendiri dalam usaha mencegah penularan COVID-19 terutamanya dalam tempoh PKPB ini.

Katanya, setiap individu seharusnya memainkan peranan dalam mendisiplinkan diri dan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan pihak berkuasa.

"Tanggungjawab menjaga diri dan keluarga adalah daripada disiplin kita dan kita mesti melakukan kawalan kendiri demi keselamatan  bersama," ujarnya.
















Sumber: teganukita.net