'Silap juga tak dengar cakap bini suruh beli emas' - Tokey terkesan dengan PKP, 30 bentuk cincin perak tak dapat tolong semasa susah

Posted on Monday, June 22, 2020 | 6/22/2020



Semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, bukan sahaja rakyat Malaysia terkesan dengan situasi tersebut, malah satu dunia mengalami perkara yang sama. Peniaga, terutamanya antara golongan yang berasa terbeban dengan keadaan ini. 

Di dalam tempoh itu juga, tular beberapa video dan gambar orang ramai mula membanjiri kedai pajak gadai dan juga kedai emas. Rata-rata netizen berpendapat hanya itu cara mereka untuk meneruskan kelangsungan hidup sepanjang tempoh PKP. Situasi tersebut juga dapat mengaitkan emas merupakan satu pelaburan aset yang menguntungkan. Emas dikatakan tidak mengalami susut nilai berbanding aset lain.

Melihat emas sebagai satu aset yang menguntungkan, wanita ini juga berkongsikan satu kisah pengajaran yang diceritakan oleh seorang pengusaha kedai makan. Sepanjang tempoh PKP tersebut, pengusaha tersebut mengalami masalah kewangan. Namun, demikian dia terkilan kerana 30 bentuk cincin yang dimiliki berharga RM10,000 tidak dapat ditukar dengan wang ringgit.

SATU contoh situasi sebgai pengajaran untuk hari ni. Masa makan kedai tokey gulai kawah tadi tokey dia duk cerita pasal kewangan sepanjang PKP. Betul-betul terasa ujian. Katanya saving keluar untuk kos harian sepanjang PKP. Dia kata dia ada 30 bentuk cincin perak katanya kos dalam RM10,000.

Point kat sini, time terdesak cincin yang dia kumpul tak boleh tolong dia untuk ditukar pada wang. Bini dia cakap tu la suruh beli barang kemas, tak nak. Dia kata silap jugak dulu tak dengar cakap bini dia. Bisnes dia bukan calang-calang ye. Memang bisnes besar, kedai makan dia sentiasa penuh. Time saving susut, ada rumah tak boleh jual on the spot, ada tanah pun tak boleh jual on the spot.

Kalau ada emas,pergi mana-mana kedai pajak gadai, dapat wang. Tak nak, boleh pajak, boleh jual. Terus dapat wang.

Saya pun tunjukkan simpanan tabung khas saya buat pada tahun 2018 dengan 2019. Biar la apa saja benda orang nak pandang negatif. Ingat, time susah, sekurang-kurangnya kita tak cari orang lain dulu untuk bantuan. Kita cari barang kemas dulu. 




Saya tak kisah apa pun orang nak cakap, tak minat barang kemas ke, tak suka ke. Tu je nak bagitahu pengajaran untuk hari ini simpanlah emas walau tak suka sekalipun. Cuba dari 1 gram dulu.



Sumber : thereporter.my
Blog, Updated at: 6/22/2020

0 comments:

Loading...