Pengalaman Ohmedia Bercuti Di Kedah Tanpa Dirancang


Fuhh! Penat gila tapi rasa sangat laa berbaloi jalan-jalan dekat Kedah ni gais! Banyak tempat menarik dan antara tempat menarik yang Ohmedia sempat pergi selama 2 hari sepanjang dekat Kedah ialah Baka Hijau, Muzium Arkeologi Lembah Bujang, Pasar Malam di Tanjung Dawai, Muzium Padi, Menara Alor Setar, Pekan Rabu dan Masjid Zahid.

Kehidupan Di Bakau Hijau


Bakau Hijau ni sangat laa unik sebab dekat situ ada seorang penduduk yang terkenal dengan panggilan paksu, menternak tiram dan ketam. Masa Ohmedia pergi situ, sempat laa diorang bagi rasa makan tiram yang diorang ternak tu dan tunjukkan proses penternakan tiram dan ketam. Ketam dan Tiram yang diorang ternak ni semuanya akan dijual kepada pemborong-pemborong.



Sejarah Lembah Bujang


Muzium Arkeologi Lembah Bujang ni mempamirkan banyak artifak-artifak arkeologi yang ditemui melalui kerja-kerja penyelidikan. Ia menunjukkan bukti yang Lembah Bujang pernah menjadi pelabuhan antarabangsa dan pusat perdangangan yang telah dikunjungi oleh pedagang-pedagang yang meguasai jalan perdagangan laut.



Menara Loq Staq


Dekat Menara Alor Setar tu korang boleh lepak makan sambil tengok view Kedah tau sebab lantai dekat situ akan berpusing 360 darjah dan bawa korang layan view dari Menara Alor Setar tu.



Shopping di Pekan Rabu


Kalau korang pergi Pekan Rabu mesti akan bawa balik sekurang-kurangnya satu ole-ole sebab barang yang terjual semuanya murah-murah!



View paling best dekat Muzium Padi


Korang boleh layan pemandangan seakan-akan dari atas Gunung Keriang dekat Muzium Padi. Memang akan rasa betul-betul macam duduk atas gunung tu sebab paparan 360 darjah dari gunung ada ditayangkan kat dinding-dinding muzium. Tenang jer tau!



Ada banyak lagi tempat best yang boleh korang pergi dekat Kedah tapi ni jer la yang sempat Ohmedia pergi dan share kan dekat korang. Apa guna habiskan duit banyak-banyak untuk pergi ke luar negara tapi dalam negara sendiri ada lagi tempat yang best untuk dilawati. So, jangan lupa ya kalau datang ke Kedah nanti, singgah tempat-tempat yang Ohmedia share kan ni ya!

+Baca respon pembaca Oh! Media


Oh Youtube



Sumber: Oh! Media