(Video) Pesara lapah daging kucing di luar restoran di Wuhan, sedangkan...


Seorang pesara di Wuhan dirakam sedang melapah daging kucing secara terbuka di siang hari, meskipun mengetahui bandar itu dilanda wabak koronavirus yang dipercayai berasal dari daging haiwan eksotik. 

Video yang viral di media sosial China menunjukkan lelaki itu melapah daging kucing tersebut di luar restoran di Hanjiang, tengah hari Ahad 23 Februari 2020.

Difahamkan, pihak berkuasa China telah mengharamkan segala penjualan daging haiwan-haiwan liar bagi mengekang penularan wabak itu. 

Berdasarkan video, lelaki yang tidak diketahui identitinya itu langsung tidak memakai topeng muka dan dipercayai melapah daging kucing tersebut untuk dimakan. 

"Apa benda kau buat ni?! Pihak berkuasa tengah berusaha menyelamatkan nyawa rakyat di Wuhan, kau pula buat hal?!" kata netizen. 


Pakar percaya koronavirus menjangkiti manusia ekoran dari aktiviti penjualan daging haiwan eksotik secara berleluasa di China, terutamanya kelawar dan ular. 

Menurut data semasa, Koronavirus yang diberi nama barunya iaitu COVID-19, telah meragut 2,628 nyawa dan 79,700 disahkan positif penyakit itu. 

Sumber: Daily Mail


Sumber : thereporter.my