Ini Fakta Menarik Tentang 3.14 International PI Day Yang Akan Buat Korang Suka Matematik!


Sempena International PI Day pada 3.14 (14 March), Ohmedia nak kongsi sikit mengenai fakta-fakta yang menarik tentang ‘π’. Korang pernah tak tengok huruf π masa belajar dalam subjek Matematik dekat sekolah dulu? Fuh, subjek ni lah ramai orang tak suka tau.

Pada tahun 285 sebelum masihi, π adalah merupakan sesuatu objek yang digunakan untuk mengira luas dan keliling lingkaran.

1. Pi adalah nombor yang tiada kesudahan.


Digit pi ini tidak terhingga nilainya dan nombor ini akan dijangkakan habis oleh sistem komputer pada 19 Januari 2038 nanti sejak tahun 1970 lagi.

2. Achimedes yang ciptakan pengiraan Pi


Pada tahun 285 sebelum masihi, Achimedes sedang membuang hajat dan terfikirkan sesuatu. Kemudian, dia pergi ke biliknya dan mula melukis satu bulatan yang dalam kawasannya ada 2 bentuk polygon. Dengan menggunakan Teori Pythagoras, Achimedes telah hampir menemui anggaran angka Pi.

3. Komputer keluar carta Pi & masih mengira dari 22 trilion nombor


Komputer mampu mengeluarkan carta Pi sehingga 22 trilion nombor masih mengira sehingga sekarang. Sekiranya, nombor telah habis dikira, ketika itu, KLCC telah penuh dengan lalang, rumput, tingkap pecah dan penuh zombie. Ye. I Am Legend.

4. Albert Einstein Dan Stephen Hawking


Siapa jer tak kenal Albert Einstein yang merupakan seorang genius terkenal dengan teori-teori mengenai relativiti dan black hole kan? Kalau korang nak tahu setiap tahun pada 14 March adalah hari jadi Albert dan secara kebetulannya Stephen Hawking juga telah menghembuskan nafas terakhirnya pada tarikh yang sama. Kedua-dua genius ini telah meninggal dunia pada umur yang sama, 76 tahun gais.

Walaupun mereka berada dalam dua generasi yang berbeza tetapi mereka banyak memberi ilmu pengetahuan terutamanya dalam Sains tau.

5. McDonalds juga keluarkan formula Pi melalui Blue Berry Cheese Pie Terbaru!


Dan fakta akhir yang paling menarik sekali ialah Apple Pie Day gais! Sekarang ni, McDonald’s dah keluarkan pie terbaru iaitu Blue Berry Cheese Pie tau. Korang boleh dapatkan BlueBerry Cheese Pie ni dekat Mekdi sekarang. Pie Mekdi memang tak pernah mengecewakan dari dulu lagi dan kalau kita tengok dari gambar Blue Berry Cheese Pie ni pun dah tahu macam mana nikmatnya nanti bila masuk mulut. Makan pula panas-panas. Pergh!

OHMEDIA: NANTI KAMI KONGSIKAN PULA GAMBAR BILA MAKAN DEKAT MEKDI NANTI OK! KORANG YANG DAH RASA TU, CUBA KONGSI SIKIT GAMBAR PIE KORANG!

+ Baca respon pembaca yang suka matemaik di Facebook Oh! Media.


Sumber: Oh! Media