Makmal UK sanggup bayar RM19K kepada sukarelawan untuk dijangkiti virus Covid-19 bagi cari penawarnya


Wang tunai berjumlah  £3,500 (RM19,297) akan diberikan kepada sukarelawan yang berani menerima tawaran untuk dijangkiti wabak coronavirus. Ujikaji tersebut akan dijalankan selama dua minggu di London.

Percubaan kajian ini dijalankan atas dasar usaha untuk mencari vaksin bagi menyelamatkan lebih ramai nyawa.

Hvivo, syarikat yang memiliki makmal di Pusat Inovasi Queen Mary BioEnterprises di Whitechapel di timur London, memerlukan 24 sukarelawan dijangkiti dua jenis virus iaitu 0C43 dan 229E. Dan jenis virus tersebut menunjukkan kesan yang sama seperti Covid 19.

Ianya dianggap gejala pernafasan yang sangat ringan dan jauh lebih serius daripada  Covid-19 yang telah menular di dunia pada masa ini. Walau bagaimanapun, ia juga dianggap sebagai vaksin yang boleh diperangi dan menghentikan rasa panik masyarakat dunia.

Memetik laporan Daily Star, sukarelawan tersebut akan tinggal secara berasingan selama dua minggu, tidak dapat bersenam dan dilarang untuk berhubung dengan dunia luar. Pemakanan mereka juga akan dihadkan dan dikawal. Dadah dan vaksin yang paling berkesan akan digunakan pada pesakit sebenar.

Sukarelawan juga akan ditempatkan di bilik khas yang mempunyai kemudahan seperti Playstation 3, WiFi, bilik mandi, televisyen flat-screen dan sebagainya.

Kajian yang dijalankan Hvivo perlu dipersetujui oleh Agensi Pengatur Produk Ubat dan Penjagaan Kesihatan UK sebelum ujian dimulakan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata terdapat lebih daripada 20 vaksin untuk pembangunan Covid-19. Percubaan Hvivo telah menarik perhatian firma farmaseutikal China, yang akan melaburkan wang ke dalam kajian tersebut.

Cathal Friel, pengerusi eksekutif syarikat induk Hvivo, Open Orphan, berkata ia menempatkan syarikat itu di "barisan hadapan berjuang menentang wabak".

Walaupun terdapat permintaan untuk vaksin di UK, ia tidak mungkin mempunyai keupayaan untuk mengeluarkan vaksin dengan kos yang diperlukan untuk menghasilkannya sendiri. 

Mereka yang berminat untuk menyertai misi global ini boleh mendapatkan maklumat dengan lebih lanjut di laman web Hvivo, FluCamp.com.

Sumber: Daily Star


Sumber : thereporter.my