Penjara 6 bulan & denda RM30,000 jika ingkar peraturan Social Distancing



Rakyat Singapura boleh dipenjara enam bulan sekiranya mereka berdiri terlalu rapat dengan orang lain, di bawah peraturan baru yang diumumkan oleh Kerajaan Singapura semalam, dalam usaha mengekang wabak Covid-19. 

Negara itu mula mengamalkan Social Distancing bagi menangani wabak tersebut, termasuk menutup premis perniagaan dan membatalkan semua majlis yang melibatkan orang ramai. 

Sebagai contoh, setiap individu tidak dibenarkan berdiri terlalu dekat antara satu sama lain dalam barisan atau ketika duduk di kerusi dengan jarak 1 meter di tempat awam. 

Bagi mereka yang ingkar dengan peraturan baru itu boleh dihadapkan ke mahkamah dan dikenakan hukuman penjara selama enam bulan dan denda maksimum S$10,000 (RM30,309). 

Peniaga juga dikehendaki mengambil langkah yang sama bagi menguatkuasakan peraturan itu atau berdepan dengan tindakan undang-undang jika didapati ingkar. 

Singapura yang dikenali dengan kadar jenayah yang rendah dan pelaksanaan undang-undang ketat, memperkenalkan peraturan baru itu selepas wabak Covid-19 mula merebak di negaranya yang dibawa oleh orang luar. 

Kementerian Kesihatan Singapura berkata, kerajaan perlu memperketatkan peraturan Social Distancing bagi meminimakan aktiviti dan pendedahan. 

Sumber: Daily Mail


Sumber : thereporter.my