Lesu Ketika Bulan Puasa Semasa PKP? Ini 5 Tip Mudah Untuk Kekal Segar Sepanjang Hari Bulan Puasa


Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan. Esok merupakan hari pertama untuk umat Islam mengerjakan ibadah puasa. Tidak seperti ramadhan sebelum ini, dengan pelaksanaan PKP, suasana menyambut ramadhan tidak semenarik seperti tahun lepas.

Memandang PKP memaksa anda untuk tidak melakukan aktiviti diluar rumah, bagaimana untuk kekal sepanjang bulan puasa lebih-lebih lagi sekiranya PKP disambung lagi untuk beberapa minggu kehadapan? Ikuti 5 tips mudah untuk kekal segar yang Ohmedia ingin kongsikan.

Minum air secukupnya

Sumber gambar dari Unsplash
Ini kerana air penting bagi kita untuk kekal hidrat. Elakkan miuman yang berkafein kerana ia akan membuatkan anda dahaga dan kelihatan lesu kerana dihidrat sepanjang hari.

Lakukan senaman ringan

Sumber gambar dari Unsplash
Amatlah digalakkan untuk anda melakukan senaman ringan semasa bulan puasa. Selain menyihatkan, ia dapat ia membuatkan anda kekal cergas dan tidak kelihatan letih. Elakkan dari buat senaman yang berat kerana ia membuatkan anda cepat rasa dahaga dan mengakibatkan anda terhidrasi.

Tidur yang cukup

Sumber gambar dari Unsplash
Untuk yang cukup adalah salah satu faktor untuk anda kekal segar. Elakkan tidur berlebihan semasa bulan puasa kerana ia membuatkan anda berasa cepat letih. Bulan puasa digalakkan untuk anda tidur lebih awal bagi kerana ia membantu untuk anda rasa lebih segar ketika bersahur.

Jaga pemakanan

Sumber gambar dari Unsplash
Selain itu, aspek pemakanan perlu dititik beratkan kerana makanan yang kurang berkhasiat mempengaruhi hari-hari anda mengharungi bulan puasa sepanjang PKP ini. Contoh, makanan yang tinggi kandungan kolestrol membuatkan berat badan naik seterusnya menyukarkan anda melakukan senaman ringan dan akhirnya anda akan sentiasa berasa lesu kemudian hari.

Paling penting, jangan tinggalkan sahur

Sumber gambar dari Unsplash
Tip paling penting untuk kekals segar sepanjang hari bulan puasa adalah jangan skip waktu sahur. Kerana waktu sahur lah waktu untuk kita topup bekalan tenaga untuk kita gunakan sepanjang 14 jam sehari untuk berpuasa.

OHMEDIA: JIKA MAHU KEKAL SEGAR DAN BERTENAGA, JANGAN LUPA IKUTI TIPS YANG OHMEDIA KONGSIKAN INI YA

Sumber: Gempak

+ Baca respon pembaca tip mudah untuk kekal segar sepanjang dari bulan puasa di Facebook Oh! Media




Sumber: Oh! Media