Lelaki Pakistan tawar servis gunting rambut dari rumah ke rumah positif Covid-19, 40 kontak rapat dikenalpasti


Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) semalam mengesahkan seorang tukang gunting rambut warga Pakistan dijangkiti Covid-19. 

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham berkata, siasatan awal mendapati kedai gunting rambut itu tidak beroperasi sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada 18 Mac 2020. 

Tetapi lelaki terbabit terus menjalankan khidmat menggunting rambut dari rumah ke rumah atas permintaan pelanggannya yang berada di kawasan sekitar. 

10 Jun 2020, kedai gunting rambut itu beroperasi semula dan lelaki Pakistan terbabit telah dibawa oleh majikannya untuk menjalani ujian saringan Covid-19 sebelum disahkan positif dan dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh pada 11 Jun 2020 untuk siasatan. 

KKM telah mengenalpasti seramai 40 kontak rapat melalui rekod panggilan telefon yang membabitkan empat orang rakan serumah dan 21 orang pelanggan. 

Dalam pada itu juga, Dr Noor Hisham mendedahkan terdapat lebih 2,000 tukang gunting rambut warga asing di negara ini. Justeru beliau menasihatkan golongan berkenaan menjalani ujian saringan Covid-19 sebelum kembali bekerja. 



Sumber : thereporter.my