Rohingya Bukan Warga Bangladesh, Tolak 269 PATI Dari Malaysia


Ditolak dan dihalau dari negara sendiri, kini mereka tidak tahu mahu ke mana untuk teruskan kehidupan. Inilah situasi yang berlaku kepada bangsa Rohingnya pada ketika ini di mana Malaysia juga sudah tidak boleh menerima lebih ramai pelarian dari bangsa itu.

Sebelum ini, Ohmedia ada kongsikan satu artikel berkaitan sebuah bot yang sengaja dibocorkan pelarian Rohingya dan kini seramai 269 PATI terpaksa ditahan di Malaysia.

Malaysia bagaimanapun sudah mencuba untuk menghantar 269 PATI ini kembali ke kem pelarian mereka di daerah tenggara Bangladesh, tetapi permohonan Malaysia ditolak Bangladesh.

Alasan penolakan ini adalah kerana Rohingnya bukanlah warga Bangladesh kata Menteri Luar Bangladesh, AK Abdul Momen.

Rohingya bukan warga Bangladesh. Mereka adalah penduduk Myanmar selama berabad-abad. Negara-negara lain dialu-alukan untuk membawa mereka. Daripada meminta kita memberi perlindungan, kita akan mengalu-alukan kepemimpinan dan organisasi global untuk memindahkan 1.1 juta Rohingya yang dianiaya yang kini terlindung sementara di Banglades. - Katanya.

Untuk pengetahuan korang, Bangladesh telah menerima lebih 1 juta pelarian dari Myanmar ini dan memberikan mereka perlindungan sementara.

+ Baca respon pembaca yang ikuti isu Rohingya di Facebook Oh! Media.




Sumber: Oh! Media