'Saya tidak tahu apa kepentingan bermain aplikasi ini' - Pensyarah Kanan UPSI nasihat jauhi FaceApp


Pensyarah Kanan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Rozaimi Ramle meminta orang ramai berhenti dari terus menggunakan aplikasi menukar gambar bagi mengubah wajah jantina, Face App, yang semakin banyak digunakan oleh netizen di media sosial. 

"Saya melihat terdapat permainan menukar muka lelaki menjadi wanita. Ramai juga yang mencubanya lalu berkongsi di Facebook. 

"Bukankah terdapat larangan lelaki menyerupai wanita yang disebutkan di dalam hadis?

"Saya tidak tahu apa kepentingan bermain aplikasi ini. Kalau hanya sekadar suka-suka, ia bukanlah termasuk dalam keperluan yang mendesak," katanya. 

Dalam pada itu juga, beliau turut mempersoalkan sama ada aplikasi itu turut termasuk dalam larangan lelaki menyerupai wanita dan sebaliknya.

"Saya bukan mahu memberikan fatwa dalam isu ini, biarlah mufti mengkaji hukumnya kerana ia isu baru yang memerlukan kajian. Tetapi sikap seorang mukmin itu ialah meninggalkan perkara yang tidak penting baginya. 

"Antara sifat baik iman seseorang adalah meninggalkan perkara yang tidak penting baginya. Seeloknya jauhkanlah diri dari perkara ini. Moga Allah pelihara kita semua," katanya. 


Sumber: MalaysiaKini


Sumber : thereporter.my