Kawal Bunyi Kereta Pada Bila-Bila Masa Dengan Valvetronic Exhaust Mengikut Mood Pemandu


Korang pernah dengar tak pasal valvetronic ekzos? Untuk info, valvetronic ekzos ni berfungsi untuk kawal sistem ekzos korang dalam dua mod yang berbeza, sama ada inginkan bunyi yang kuat ataupun bunyi yang senyap dan selesa menerusi remote ataupun mod dalam kenderaan tu sendiri. Boleh bayangkan tak?


Myvi pun boleh masuk tau gais. Sistem ni sangatlah berguna kepada kaki kereta diluar sana dan secara tak langsung boleh mengikut mood pemandu tu sendiri. Maklumlah, kadang-kadang kita nakkan bunyi ekzos yang garang dan ada sesetengah masa pula kita nakkan bunyi ekzos yang tenang jer.


Kenapa boleh jadi macam tu? Valvetronic ekzos ni mempunyai kawalan vavle yang buatkan dia mengawal laluan ekzos tu. Untuk menghasilkan bunyi yang kuat, valve akan dibuka dan menjadikan laluan ekzos sebagai straight piping. Sebab tulah terhasilnya bunyi yang kuat.

Bukan tu jer, korang juga boleh jimatkan minyak apabila korang tukar kepada pemanduan yang senyap dan selesa pada comfort mod. Pergh! Mantul gila gais. Sebab tu kereta-kereta modern sekarang ni didatangkan dengan pelbagai pilihan mod. Agak-agak hujung bulan tu, pakailah mod senyap ni, kah!

+ Baca respon pembaca sistem valvetronic ekzos di Facebook Oh! Media.


Sumber: Oh! Media