Rakyat Diberi Galakan Berniaga Bukan Syarat Boleh Menjaja Di Mana Sahaja


Sejak beberapa hari ini, isu melibatkan peniaga di sekitar Sungai Buloh, Selangor dan Kuala Lumpur menjadi antara topik hangat dikalangan peniaga.

Terbaru, Menter Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa turut memberikan peringatakan kepada warga kota yang berniaga untuk tidak menjadikan galakan berniaga sebagai isyarat semua orang boleh menjaja di mana-mana sahaja.

Dari semasa ke semasa, kita menerima aduan dan rayuan berkaitan penjaja. Pada masa sama, ada hantaran di Facebook mengatakan kenapa pula penguat kuasa halang sedangkan menteri kata boleh berniaga dan menjaja.

Ia memang betul. Khususnya orang muda, berbanding menganggur, lebih baik mereka bekerja. Mungkin mereka sudah mencari kerja, tetapi belum dapat jadi mereka sanggup berniaga bermula dengan penjaja, kita galakkan.

Tetapi saya kena jelaskan bahawa proses penguatkuasaan akan berjalan sepanjang masa. Kita mesti menggalakkan rakyat berniaga dan mencari makan dengan cara halal dan betul.
- Jelasnya.


Bagaimanapun, Annuar juga berharap agar masalah ini dapat diselesaikan dalam bentuk adil dan menang-menang diantara penguatkuasa dan peniaga.

Kredit: Harian Metro

+ Baca respon pembaca yang ikuti perkembangan isu ini di Facebook Oh! Media.




Sumber: Oh! Media