UAE mansuh undang-undang boikot Isreal


Sebelum ini Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah menandatangani perjanjian damai dengan Isreal dan keputusan itu menimbulkan pelbagai reaksi negatif dunia dan menganggap keputusan itu sebagai satu pengkhianatan terhadap Palestin. 

Terbaru, UAE mengumumkan bahawa negaranya memansuhkan undang-undang yang memboikot Israel. 

Presiden UAE, Sheikh Khalifa bin Zayed Al-Nahyan pada Sabtu telah mengeluarkan perintah untuk memansuhkan Undang-undang Persekutuan No 15 (1972) berhubung memboikot Israel dan penalti jika melanggar undang-undang itu. 

"Adalah dibenarkan untuk memasuki, bertukar atau memiliki barangan Israel dan mendagangkannya," laporan agensi berita rasmi WAM. 

Dengan pemansuhan undang-undang tersebut, individu atau syarikat kini boleh mengadakan perjanjian dengan firma atau individu yang menetap di Israel. 

UAE akan menjadi negara Teluk yang pertama dan negara Arab ketiga yang menjalin hubungan diplomatik dengan Israel. 

Keputusan UAE itu juga dibuat sebelum ketibaan delegasi Israel-Amerika ke Abu Dhabi dengan pesawat komersial pertama dari Israel pada Isnin.

Difahamkan, delegasi itu diketuai oleh pembantu tertinggi dan menantu Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump, Jared Kushner dan Penasihat Keselamatan Kebangsaan Israel, Meir Ben Shabbat. 

Ia bagi meningkatkan kerjasama di antara dua pihak berhubung penerbangan, perdagangan, kesihatan dan keselamatan. 

Sumber: AFP, Harian Metro



Sumber : thereporter.my