'Dia ingat dia layak jadi PM' - Muhyiddin

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan beliau masih lagi memegang jawatan ketua pentadbiran kerajaan persekutuan dan dakwaan Anwar Ibrahim kononnya mendapat banyak sokongan untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada, tidak mengoyahkan kepimpinannya. 


"Jika puan-puan yang saya lihat hari ini agak tertanya-tanya sama ada saya berdiri di sini masih jadi Perdana Menteri lagi atau tidak. 


"Saya sebutkan begitu kerana hari ini ada seorang pemimpin pembangkang yang mengatakan beliau sudah mendapat sejumlah sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen untuk menyatakan saya sudah tidak lagi mendapat sokongan majoriti. 


"Disebabkan itu dia fikir dia adalah orang yang layak untuk menjadi Perdana menteri," kata Muhyiddin ketika berucap di Majlis Ramah Mesra DUN Luyang, Sabah semalam. 


Terdahulu Muhyiddin dalam reaksi awalnya berkata, dakwaan Anwar itu hendaklah dibuktikan menurut proses dan kaedah yang ditentukan oleh Perlembagaan Persekutuan. Tanpa melalui proses tersebut, kenyataan Anwar hanyalah dakwaan semata-mata. 


Menyambung ucapannya, Muhyiddin sekali lagi menegaskan bahawa dia dilantik menjadi Perdana Menteri mengikut perlembagaan dan diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong. 


"Berdasarkan perlembagaan, saya sudah dipilih YDPA. Saya tidak mahu sebut orang cakap saya datang dari pintu belakang atau depan tapi saya datang dari pintu Istana," katanya. 


Sumber: Malaysia Gazette



Sumber : thereporter.my