Lelaki perut buncit berisiko tinggi mati di usia muda - Kajian

Kajian baharu yang diterbitkan British Medical Journal (BMJ) minggu lalu mendedahkan, individu yang mempunyai lemak berlebihan di bahagian perut berisiko tinggi untuk mati di usia muda tanpa mengira berat lemak yang dimiliki seseorang individu. 


Bagi wanita, setiap kenaikan lemak perut sebanyak 10 sentimeter meningkatkan risiko kematian sebanyak 8 peratus, berbanding kaum lelaki yang sebanyak 12 peratus. 


Sementara itu lemak di bahagian pinggul dan paha yang lebih besarp ula dikaitkan dengan risiko kematian awal yang lebih rendah. Ini mungkin disebabkan lemak di kawasan itu memberi kesan terhadap menstabilkan kadar kolestrol dan gula dalam darah. 


Dapatan tersebut dibuat berdasarkan analisis 72 kajian yang melibatkan lebih dari 2.5 juta peserta berusia antara 2 hingga 24 tahun. 


Kajian meneroka pelbagai ukuran berat badan di bahagian tengah badan dianggap sebagai faktor risiko signifikan untuk ketahanan metabolik yang merupakan penyebab diabetes, penyakit jantung dan banyak lagi.


Lemak di perut yang terlalu banyak akan membawa kepada pengumpulan jenis lemak atau dipanggil lemak viseral di sekitar pelbagai organ dalaman seperti hati, pankreas dan usus.


Lemak viseral disebut lemak aktif kerana mempengaruhi fungsi hormon dengan mengeluarkan protein yang membawa kepada peningkatan daya tahan terhadap insulin.


Ia juga dikenal pasti menjadi punca banyak penyakit berbahaya seperti diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol berlebihan, penyakit jantung, barah dan Alzheimer.


Sumber: British Medical Journal, Astro Awani



Sumber : thereporter.my