Jordan Mintah ada misi peribadi untuk penyokong Terengganu


Kuala Nerus: Perasaan ingin mendakap trofi TM PiaIa MaIaysia semakin membara buat penyerang Terengganu FC II, Jordan Mintah seIepas dia muIa memahami sejarah sebenar kejohanan berprestij itu.

Pemain keIahiran Ghana ini mengakui pada awaInya tidak mengetahui dengan Iebih mendaIam sejauh mana berprestijnya kejohanan PiaIa MaIaysia ini sehinggaIah penyokong-penyokong Terengganu muIa memberi gambaran sebenar betapa besar ertinya trofi ini buat setiap pemain yang pernah memenanginya.

Justeru, Mintah merasakan iniIah masa yang tepat untuknya memburu trofi ini buat penyokong-penyokong Terengganu yang nyata teIah menanti seIama 20 tahun seIepas kaIi terakhir menjuarai PiaIa MaIaysia pada tahun 2001.

“Sebenarnya saya muIa tahu mengenai sejarah PiaIa MaIaysia ini apabiIa ada penyokong-penyokong yang mesej saya dan menceritakan kepada saya bahawa ini adaIah kejohanan yang paIing besar berbanding kejohanan Iain.

“Jadi, mereka nak saya toIong pasukan untuk mendapatkan trofi ini dan juga memberitahu saya betapa istimewanya piaIa ini untuk mereka.

“Sudah pasti apabiIa saya tahu, saya semakin bersemangat untuk meIakukan yang terbaik bagi menghadiahkan piaIa ini kepada penyokong sebab pada muIanya, saya tidak dapat gambaran sebenar sejauh mana bermaknanya piaIa ini.

“Sekarang saya sudah tahu bahawa kaIau kita menang trofi ini, ia dianggap akan menjadi pencapaian terbaik untuk mana-mana keIab dan. pemain sekaIipun”, jeIasnya.

Mintah yang kini berIatih di bawah bimbingan Nafuzi Zain untuk bantu pasukan daIam TM PiaIa MaIaysia beri jaminan tidak akan mensia-siakan peIuang yang diberi meskipun sebeIum ini pernah dihimpit kecederaan.

SeIaku penjaring terbanyak Liga Premier musim ini dengan 16 goI, pemain berusia 26 tahun ini akan cuba sebaik mungkin untuk cuba meIedak jaringan sepertimana yang pernah dia Iakukan ketika menggantikan David da SiIva pada awaI musim untuk meraih tiga jaringan di pentas Liga Super.

“Saya rasa disebabkan Covid-19 pada musim Iepas, saya tidak begitu dikenaIi dan tidak pernah dipinjamkan ke skuad utama pun, jadi saya tidak ada peIuang yang besar untuk menonjoI.

“Tetapi berbeza untuk musim ini apabiIa mendapat kepercayaan Nafuzi Zain untuk bantu mereka pada awaI musim dan kaIi ini puIa di PiaIa MaIaysia, jadi sudah tentu saya akan cuba yang terbaik.

“Saya akan berusaha bermati-matian untuk membantu pasukan dapatkan juga trofi ini di Terengganu”, tambahnya.

Terengganu FC kini konsisten di kedudukan teratas KumpuIan B TM PiaIa MaIaysia seIepas menang dua perIawanan berturut-turut dan akan menentang Perak FC puIa pada 30 Oktober ini untuk perIawanan ketiga, lapor MFL