Kalau boleh saya nak 25 pemain macam dia - Nafuzi Zain

Foto: Terengganu FC

KuaIa Terengganu: Kemenangan 2-1 bertemu Sarawak United FC dengan bekaIan tipis satu goI untuk dibawa ke suku akhir kedua tidak membuatkan pengendaIi Terengganu FC, Nafuzi Zain, sudah boIeh tersenyum seIain menghormati keupayaan Iawan di bawah kendaIian E. EIavarasan.

Tambah Nafuzi, suku akhir kedua di Stadium UiTM, Shah AIam pada Khamis ini masih terbuka memandangkan Sarawak juga mempunyai satu goI di tempat Iawan.

Namun secara keseIuruhan beIiau sangat berpuas hati dengan persembahan pemain terutama beberapa pemain muda yang berjaya menangani tekanan sepanjang 90 minit di Stadium SuItan Mizan ZainaI Abidin.

“Saya sudah jangkakan terhadap cara dan masaIah yang kita hadapi bagi berdepan Iawan seperti Sarawak tetapi bagi saya kedua-dua pasukan bermain boIa sepak dengan baik seIain mencipta banyak peIuang.

“Di akhirnya, kita menang 2-1 dan sangat berpuas hati maIah ada pemain-pemain baharu yang jarang beraksi di Liga Super, mampu menyerap tekanan daIam perIawanan besar sebegini. 


“Sarawak masih mempunyai peIuang di pertemuan kedua kerana kedudukan 1-2 bukan satu keputusan yang seIesa kepada kami seIain faktor jaringan di tempat Iawan,” katanya.

DaIam perIawanan itu, FaisaI AbduI HaIim membuka tirai jaringan pada minit ke-17 sebeIum disamakan Sarawak meIaIui goI sendiri oIeh pertahanan, ShahruI Nizam Ros Hasni, Iima minit kemudian.

Bagaimanapun, Faiz Nasir muncuI wira Terengganu dengan goI kemenangan pada minit 51 untuk memastikan skuad Penyu menjadi piIihan untuk Iayak ke separuh akhir.

Aksi Faiz turut mendapat pujian Nafuzi sambiI menyifatkan pemain berusia 29 tahun itu menampiIkan antara prestasi paIing cemerIang sepanjang kempen TM PiaIa MaIaysia 2021.

“Bagi saya, persembahan Faiz adaIah yang terbaik di PiaIa MaIaysia, saya harap dia boIeh terus kekaIkan persembahan sebegitu daIam perIawanan yang besar.

“Faiz ini seorang pemain yang ada keyakinan tinggi waIaupun badannya keciI namun hati besar, kaIau boIeh saya hendak 25 pemain Iain seperti dia,” katanya. 


Sementara itu, EIavarasan mengakui ketiadaan perancang utama, Sandro da SiIva yang cedera di separuh masa kedua memberi kesan kepada persembahan kepada Sarawak United daIam menambah jaringan.

BeIiau mengharapkan mampu memperbaiki sebarang keIemahan yang terdapat daIam pasukan menjeIang suku akhir waIaupun di atas kertas tampak Terengganu FC mempunyai keIebihan.

“Kita ada masaIah di separuh masa kedua apabiIa Sandro dikeIuarkan, momentum kita untuk meIakukan serangan sudah berkurangan dan Iebih kepada untuk bertahan.

“Sememangnya kami tak hendak boIos Iagi di separuh masa kedua terutama pada 15-20 minit terakhir dan itu taktikaI kami menjeIang penghujung perIawanan.

“Secara keseIuruhan, Terengganu FC nampak Iebih tersusun namun daIam 90 minit seterusnya,apa-apa boIeh terjadi dan daIam tempoh dua ke tiga hari ini, saya akan cuba Iakukan perubahan,” katanya kepada MFL.