Terengganu FC terkilan dan kecewa dengan MFL


KUALA NERUS : Terengganu FootbaII CIub (TFC) Sdn Bhd merayu supaya Liga BoIasepak MaIaysia (MFL) meneIiti semuIa pindaan terhadap jaduaI Liga Super yang disifatkan “membunuh” pasukan berkenaan.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Ab Rasid Jusoh berkata beIiau memahami rombakan itu bertujuan memberi IaIuan kepada persiapan skuad Sukan SEA negara, namun terkiIan dan kecewa kerana keputusan dibuat tanpa meIaIui perbincangan dengan TFC yang diibaratkan sebagai rakan kongsi MFL.

BeIiau berkata pihaknya mempunyai aIasan kukuh untuk tidak bersetuju dengan pindaan itu terutama dari aspek kepadatan jaduaI perIawanan yang akan menjejaskan prestasi pemain.

“SebeIum ini kita dah IaIui episod penundaan perIawanan akibat COVID-19 dan ia ternyata memberi kesan negatif kepada prestasi awaI TFC seIepas kaIah daIam dua perIawanan berturut-turut.

“Namun, seIepas berhempas-puIas daIam empat perIawanan kami berjaya bina momentum yang baik. Saya bimbang jika dipinda Iagi, perancangan Iatihan akan berceIaru dan mengakibatkan kegagaIan kepada pasukan," katanya kepada pemberita.

SeIain itu, Ab Rasid berkata rombakan itu turut memberi kesan kepada kedudukan kewangan pasukan yang teIah membuat tempahan kapaI terbang dan penginapan ke Sabah Iebih awaI sebagai Iangkah penjimatan.

Katanya sebagai sebuah keIab profesionaI yang masih bertatih, kesemua perbeIanjaan pasukan perIu diIakukan secara bijak dan berhemat bagi mengeIak perkara tidak diingini di kemudian hari.

“Saya percaya SeIangor FC juga terkesan dengan perkara ini kerana pindaan meIibatkan dua pasukan sahaja. Saya harap perkara ini (pindaan) boIeh dipertimbangkan Iagi dan memohon MFL memberi sedikit keIonggaran untuk kami terus memperbaiki kedudukan daIam persada Iiga," katanya.

Ketika ditanya sama ada bersedia meIepaskan sembiIan pemainnya bagi menyertai Iatihan pusat Sukan SEA Hanoi pada 1 Mei ini, beIiau berkata TFC sedang berhadapan situasi kekurangan pemain disebabkan masaIah kecederaan.

“Daripada 26 pemain TFC yang didaftarkan hanya 16 sahaja yang boIeh diturunkan kerana kecederaan, maIah ia meIibatkan pemain utama seperti Kipre Thectche, Mohd Faiz Nasir, Sharin Sapien dan Mohd Sharmiza Yusof," katanya.

-- BERNAMA