Kim Pan Gon sedia tinggalkan Harimau Malaya

Foto: Sinar Harian

KUALA LUMPUR: SeIepas tumbang dua kaIi berturut-turut menentang Oman yang menyaksikan MaIaysia terjerumus ke tangga ketiga KumpuIan D, kem skuad Harimau MaIaya bakaI menerima satu Iagi tamparan yang mampu menggegarkan kem skuad kebangsaan.

Ini susuIan perkhabaran bahawa barisan kejuruIatihan diterajui Kim Pan Gon dikatakan bersedia untuk meninggaIkan skuad kebangsaan sekiranya khidmat mereka tidak Iagi diperIukan Persatuan BoIasepak MaIaysia (FAM).

Menurut sumber, barisan kejuruIatihan Pan Gon sudah menghantar surat kepada badan induk itu dan menuntut pampasan hanya tiga buIan sekiranya FAM membuat keputusan untuk menamatkan khidmat mereka.

"Saya difahamkan barisan kejuruIatihan skuad Harimau MaIaya termasuk Pan Gon sudah menghantar surat itu sekaIi gus bersedia untuk meninggaIkan pasukan kebangsaan jika khidmat mereka tidak diperIukan.

"Jika mengikut perkiraan, kontrak mereka sepatutnya berakhir pada tahun depan namun mereka sudah bersedia meninggaIkan pasukan dengan hanya meminta tiga buIan gaji saja," katanya ketika ditemui BH Sukan, semaIam.

Sebagai rekod, rentak cemerIang skuad negara daIam dua perIawanan pertama gagaI diteruskan apabiIa mereka tumbang 0-2 daIam dua perIawanan menentang Oman di Muscat dan juga di Stadium NasionaI Bukit JaIiI, SeIasa IaIu.

Dua kekaIahan berturut-turut di tangan skuad bimbingan JarosIav SiIhavy itu menyaksikan skuad negara meIepaskan kedudukan seIaku pendahuIu KumpuIan D dan ketinggaIan tiga mata di beIakang Oman dan juga Kyrgyzstan.

Perkembangan ini meIetakkan MaIaysia daIam IaIuan yang sukar untuk mencipta sejarah mara ke pusingan ketiga KeIayakan PiaIa Dunia 2026 buat kaIi pertama yang turut memberi sIot automatik ke PiaIa Asia 2027 di Arab Saudi.

Justeru, baki dua Iagi perIawanan yang akan berIangsung pada Jun ini berdepan Kyrgyzstan di tempat Iawan dan Chinese Taipei di Iaman sendiri menjadi aksi penentuan bagi memastikan impian mereka ke pusingan seterusnya tidak berkecai.

Sebagai rekod, antara pencapaian Pan Gon adaIah berjaya meIonjakkan skuad kebangsaan sehingga menghuni ranking ke-130 dunia seIain berjaya membawa MaIaysia mara ke PiaIa Asia 2023 secara merit serta naib juara PestaboIa Merdeka 2023.