Pensyarah UUM bina sistem pengimbas wajah kesan kehadiran pelajar

SINTOK – Seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) sedang membina sistem pengimbas wajah bagi mengesan kehadiran harian pelajar ke kelas.

Pensyarah Pusat Pengajian Pengkomputeran (SOC), Dr Noradila Nordin, membangunkan projek Smart Attendance System sejak September lalu bersama pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains (Teknologi Maklumat) UUM, Nurul Husna Mohd Fauzi, 25.

Noradila berkata, sistem itu menggunakan teknik pengecaman wajah setiap kali pelajar memasuki kelas tanpa perlu lagi menggunakan kertas untuk menandakan kehadiran.

Beliau berkata, kaedah itu bukan saja dapat mengelak berlakunya penipuan kehadiran, malah secara tidak langsung membantu menjimatkan penggunaan kertas dan menjaga alam sekitar.

“Sistem ini masih dalam pembinaan. Diharapkan sistem ini dapat diguna pakai dalam masa terdekat memandangkan kaedah pengecaman wajah boleh memudahkan pengesanan kehadiran pelajar ke kelas.

“Bukan mudah untuk kita membangunkan prototaip sistem ini kerana ia membabitkan pengecaman wajah ramai pelajar,” katanya ketika dihubungi, di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Noradila berkata, sistem itu akan membolehkan pensyarah melihat atau mengesan kehadiran pelajar dengan menggunakan aplikasi berasaskan web.

Beliau berkata, pelajar juga boleh menggunakan telefon pintar untuk mengesan lokasi dan masa mereka berada serta menggunakan kamera telefon bagi merakam wajah.

“Gambar wajah pelajar akan diguna untuk dipadankan dengan foto dalam pangkalan data.

“Jika gambar yang serupa ditemui, pelajar berkenaan akan ditandakan sebagai hadir ke kelas,” katanya.

Bagaimanapun, Noradila berkata, projek itu masih pada peringkat awal dan berharap lebih ramai pelajar dalam pengajian ijazah sarjana dan kedoktoran dapat membantu mengembangkan penyelidikan berhubung sistem terbabit.



Sumber: kulihatlangitbiru.com