'Jangan lupa bawa ibumu pergi follow up' - Doktor kongsi detik pesakit Covid-19 tinggalkan pesanan terakhir untuk anaknya


Setiap hari kita diberitakan dengan kematian angkara wabak Covid-19 dan di saat akhir mereka menghembuskan nafas terakhir, hanya para doktor dan jururawat yang menyaksikan kejadian itu. Tiada tangisan keluarga yang kedengaran, hanya doa dari kejauhan.

Perkongsian doktor ini meruntun jiwa netizen. Doktor berkenaan berkongsikan saat-saat terakhir pesanan yang diberikan oleh pesakit Covid-19 sebelum dia menemui ajalnya. Beberapa kali pesanan dititipkan oleh arwah kepada anaknya sehingga meninggalkan bekas di hati doktor tersebut dan rakan-rakannya.

WAKTU kami dapat tahu ada seorang lagi yang meninggal di Covid ICU kami malam tadi, kecoh di WhatsApp group doktor kami nak tahu pesakit mana satu.

“Which patient?”

“Is that the one Ki***/ Nah**** intubated?”

“Please don’t tell me that one!”

Bertalu-talu semua nak tahu pesakit mana satu. Sebabnya baru semalam rakan saya bercerita saat pesakit tersebut nak diintubasi dan kemudiannya ditolak masuk ke ICU. Dia meminta untuk call anaknya. Kami benarkan panggilan dibuat.

Perkara pertama dia cakap pada anaknya ialah:

“Jangan lupa bawa ibumu pergi follow up, jangan lupa bawa ibumu pergi follow up.”

Berulang kali dia pesan. Barangkali isteri dia pesakit kronik yang selalu berulang-alik ke hospital. Kemudian barulah dia sampaikan pesan lain seperti akaun bank, nombor pin dan sebagainya. Penutup bicara dia pesan lagi, jangan lupa bawa isterinya pergi follow up.

Penuh lelah dia berpesan. Antara nak tarik nafas demi hidup, rasa sedih tak dapat bersama orang tersayang dan sugul membayangkan maut yang bakal menjengah.

Selepas telefon barulah dia benarkan kami tidurkan dia untuk disambungkan ke mesin bantuan pernafasan. Memang dia suami yang sangat kasihkan isteri.

Kami yang dengar cerita kawan kami tu, bergenang-genang air mata. Sebab itu kami nak tahu sangat pesakit mana satu. Rupanya benarlah dia yang pergi. Sedihnya kami. Namun sedih lagi keluarga yang ditinggalkan. 

Orang pengasih ini memang Tuhan panggil awal kan?

Semua pesakit yang kami jaga ada tempat istimewa dihati kami.



Sumber : thereporter.my