(Video) Lelaki positif koronavirus ludah penumpang lain ketika beratur membeli tiket, ditemui mati dalam tren


Seorang pesakit koronavirus meludah muka individu lain yang sedang beratur membeli tiket tren di Thailand, sebelum ditemui meninggal dunia dalam pengangkutan awam itu.

Anan Sahoh, 56, ditemui tidak bermaya dalam tren tersebut oleh penumpang lain pada Isnin lalu selepas batuk dan muntah semasa dalam perjalanan. 

Semakan video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) membuatkan pihak berkuasa (kesihatan) bimbang dan kini dalam usaha mengesan lelaki yang diludah oleh Anan, bagi mengelakkan virus itu tersebar. 

Difahamkan, Anan dalam perjalanan dari Bangkok menuju ke Narathiwat selepas pulang dari Pakistan. Secara tiba-tiba Anan meludah ke arah seorang penumpang di stesen Bang Sue. 


Ketika dalam perjalanan, Anan mengalami batuk dan muntah dan gambar keadaan dirinya itu sempat dirakam oleh kakitangan kereta api. 

Keadaan Anan sedikit pulih selepas tren tiba di stesen Hua Hin dan dinasihatkan oleh kakitangan tren untuk berehat di daerah itu. Namun, Anan menolak dan mahu meneruskan perjalanannya. 


Kira-kira jam 10.15 malam, kakitangan tren menemui Anan terlantar di depan pintu tandas apabila tren tiba di daerah Thap Sakae. 

Pasukan perubatan yang tiba di tempat kejadian mengesahkan mayat mangsa positif Covid-19 dan mempunyai penyakit diabetes.


Para penumpang lain dikeluarkan dari tren serta-merta dan menjalani proses nyahkuman oleh petugas kesihatan yang memakai PPE. Perjalanan tren itu turut dibatalkan. 

Pihak berkuasa kini sedang giat mengesan individu yang diludah oleh Anan dan memintanya tampil untuk menjalani pemeriksaan kerana bimbang virus itu tersebar kepada orang awam. 


15 penumpang yang menaiki gerabak yang sama dengan Anan juga dihantar ke pusat kesihatan untuk menjalani pemeriksaan. Manakala tujuh yang lain diarahkan menjalani kuarantin. 

Sumber: Daily Mail


Sumber : thereporter.my