Youtube Perkenal Short Sebagai Pesaing Kepada TikTok


Saat aplikasi TikTok mulai mendapat tempat dikalangan pengguna, Youtube mulai kembali bangkit dengan merancang untuk membangunkan aplikasi seperti TikTok, dimana dikhabarkan akan dilancarkan pada tahun ini. TikTok adalah sebuah aplikasi video pendek yang menjadi trend terutama golongan remaja masa kini.

Sedikit berbeza dengan TikTok, Short diintergrasikan dengan aplikasi Youtube sedia ada. Ini bermakna tiada aplikasi khusus untuk Short sebaliknya jadikan sebagai salah satu feature dalam Youtube seperti yang dipetik dari Tek Id. Lebih menarik, pengguna Short akan dilengkapi dengan library muzik yang berlesen untuk digunakan sebagai background muzik dalam video-video mereka sama seperti video TikTok.

Sumber gambar dari PhoneArena
Untuk info korang, Youtube juga pernah bersaing dengan Snapchat dan juga Instagram bagi feature story sebelum ini. Feature ini digunakan untuk membuat short update dan akan tetap muncul bersama seluruh video di subscribe, namun hanya tersedia bagi kreator dengan jumlah subscriber tertentu  seperti yang dipetik dari Tek Id.

OHMEDIA: KALAULAH NANTI VIDEO PENDEK NI ADA ADSENSE, MAKIN GALAKLAH ORANG MALAYSIA BUAT VIDEO, HAHAHAH!!!

Sumber: Tek Id  | The Verge

+ Baca respon pembaca Youtube perkenal Short sebagai pesaing kepada TikTok di Facebook Oh! Media
Sumber: Oh! Media