Budak 11 tahun maut selepas diberi suntikan vaksin, doktor tak tahu mangsa demam


Seorang ibu memuat naik status di Facebook pada 30 Ogos lalu yang memaklumkan anak perempuanya telah meninggal dunia selepas diberikan suntikan vaksin untuk kanser serviks. 

Dalam status yang menyedihkan itu si ibu menjelaskan, anak perempuannya berusia 11 tahun itu hadir ke sekolah pada hari kejadian dalam keadaan demam.

Pihak sekolah yang menggunakan khidmat seorang doktor untuk memberi vaksin kanser serviks pada hari itu bagaimanapun tidak mengambil bacaan suhu murid itu. 

Oleh kerana doktor berkenaan tidak mengetahui murid berkenaan demam, dia terus memberi suntikan vaksin kepadanya. 

"Anak saya menghidap angina (sakit dada disebabkan otot jantung tidak menerima darah beroksigen yang mencukupi), muntah dan kemudian meninggal dunia. 

"Aanak saya tidak mempunyai penyakit, selama ini dia sihat seperti biasa. Tolong bantu saya kongsikan kes ini," tulis ibu mangsa yang masih bersedih. 

Ramai netizen mengucapkan takziah kepada pasangan itu dan mempersoalkan mengapa doktor pada ketika itu tidak mengambil bacaan suhu badan mangsa sebelum memberi suntikan vaksin. 

Tidak kurang juga ada yang berkata, pihak sekolah harus bertanggungjawab di atas kecuaian yang sepatutnya dapat dielakkan itu. 

Sumber: Facebook Ibu Mangsa



Sumber : thereporter.my