--> Skip to main content

Isu Jawi, NGO Gesa Larangan Tulisan Jawi Pada Produk Bukan Islam!

Sumber dari Xtra
Sedang hangat isu tulisan Jawi dan seni khat diperkatakan baik dari radio dan televisyen hingga ke media sosial. Ini berkaitan pengenalan tulisan Jawi dan seni khat di sekolah vernakular yang mendapat tentang kaum Cina dan India kerana menganggap ianya sebagai satu bentuk islamisasi.

Bertindak dengan hal itu, NGO Perniagaan menggesa kerajaan untuk mewujudkan akta khas ke Parlimen untuk melarang penggunaan tulisan Jawi pada bungkusan produk bukan Islam. Kerana hal itu aka mengelirukan pengguna kepada status halal yang dpunyaiproduk berkenaan.

Kami menggesa kerajaan bertindak kerana ia dapati pernah disalah gunakan. Ia seolah-olah tulisan Jawi itu digunakan menyucikan kandungan yang tidak halal dan ini mengelirukan pengguna,” katanya Presiden MCED, Datuk Nazilah Idris

Sumber : Sinar Harian

+ Baca respon pembaca Oh! Media.



Oh! Travel


Sumber: Oh! Media
Tarikh Artikel: 22 August 2019
Comment Policy: Kami Terengganu 11 tidak bertanggungjawab terhadap komentar/pandangan yang diutarakan melalui laman sosial/weblog ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Buka Komen
Tutup Komen
Loading...