'6 bulan tak bayar sewa, jumlah kerosakan RM42K!' - Tuan rumah


Apabila kadar sewa dan deposit ditetapkan pada harga tinggi, ramai yang tertanya-tanya dan merungut. Tetapi tahukah anda apa sebabnya tuan rumah atau ejen hartanah berbuat demikian? 

Seperti yang berlaku pada seorang pemilik di Amerika Syarikat, rumah yang disewa kepada satu keluarga dalam tempoh enam bulan, musnah dan menyebabkan dia mengalami kerugian yang besar. 

ORANG selalu tertanya-tanya kenapa kadar sewa dan deposit rumah sewa yang dipinta terlalu tinggi atau kenapa ejen hartanah atau tuan rumah meminta latar belakang penyewa sebelum bersetuju memberi sewa kepada penyewa baru. Semua itu adalah bersebab dan ini adalah contoh jawapan bagi semua persoalan itu. 

Saya sewakan apartmen ini kepada satu keluarga dalam tempoh enam bulan, latar belakang mereka menepati syarat. Bayaran sewa pertama dan deposit dibayar, dari situ bermulanya mimpi ngeri. 

Apabila tempoh sewaan telah tamat, keluarga itu telah menyebabkan saya mengalami kerugian lebih dari $10,000 (RM42,000), selain itu sewa selama enam bulan juga tidak dibayar kira-kira $15,000 (RM63,000).

Malah, mereka mengurung haiwan peliharaan dalam bilik menyebabkan bilik itu berbau dan air kencing haiwan mereka bocor dan mendatangkan masalah kepada premis di bawah. 

Terdapat kesan najis haiwan atau manusia di setiap bilik. Dinding juga dipenuh dengan karya contengan kanak-kanak. Bau di dalam rumah begitu teruk sekali sehingga mengundang kehadiran lalat. Saya tak pasti sama ada kami dapat bersihkan semua kekotoran ini. 












Biasanya saya tak kongsikan benda-benda seperti ini, tetapi kali ini saya mahu orang ramai tahu apa yang dilalui oleh tuan rumah apabila mereka menyewa kediaman mereka kepada penyewa. 

Selama ini, penyewa kami baik-baik sahaja. Tetapi kali ini sungguh menjijikkan. 



Sumber : thereporter.my