--> Skip to main content

Ubat HIV Dan Malaria Mampu Sembuhkan Pesakit COVID-19?!


Setakat ini tiada penemuan khusus untuk penawar kepada wabak COVID-19 memandangkan ianya merupakan virus yang baru ditemui. Namun terdapat penyelidik dari Australia mendakwa ubat untuk mengubati HIV dan malaria boleh digunakan untuk menangani COVID-19.

Menurut info dari Sinar Harian yang memetik laporan dari Daily Mail, pasukan pakar penyakit berjangkit dari Universiti Queensland di Brisbane berpendapat dadah antimalaria, Chloroquine dan penghalang HIV, kombinasi lopinavir/ritonavir menunjukkan hasil yang memberangsangkan terhadap ujian yang dijalankan keatas manusia.

Sumber gambar dari Google
Penyelidik, Profesor David Paterson berkata buat masa ini, kumpulannya mahu lakukan percubaan secara klinikal secara besar-besaran di seluruh Australia. Mereka juga ingin membandingkan satu ubat dengan ubat yang lain dan menggabungkan kedua-dua dadah berkenaan dalam usaha mencari penawar.

OHMEDIA: SEMOGA PENAWAR KEPADA WABAK INI SEGERA DITEMUKAN DAN KEADAAN KEMBALI KEPADA SEPERTI SEDIA KALA.

Sumber: Sinar Harian

+ Baca respon pembaca ubat HIV dan malaria mampu sembuhkan pesakit COVID-19 di Facebook Oh! Media
Sumber: Oh! Media
Comment Policy: Kami Terengganu 11 tidak bertanggungjawab terhadap komentar/pandangan yang diutarakan melalui laman sosial/weblog ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Buka Komen
Tutup Komen
Loading...