'Kalau nak puasa, nak raya, patuhi PKP'


Kerajaan menasihatkan rakyat Malaysia mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sekiranya mahu kembali menjalani kehidupan seharian seperti biasa dan menyambut puasa serta Hari Raya Aidilfitri. 

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pematuhan terhadap PKP adalah penting bagi memutuskan rantaian Covid-19 dan sekiranya gagal, kerajaan terpaksa melanjutkan lagi PKP untuk fasa ketiga, keempat dan seterusnya. 

"Ramai yang bertanya adakah PKP yang kedua ini akan diteruskan menjadi PKP ketiga dan keempat. 

"Adakah bulan puasa nanti PKP akan terus dilaksanakan? Bolehkah kita berhari raya dan menjalani kehidupan seperti biasa.

"Jawapannya hanya tuan puan yang boleh memastikan tiada PKP ketiga, keempat, kita boleh berhari raya seperti biasa (atau tidak), semua bergantung kepada tuan dan puan sendiri. 

"Jika kita terus mematuhi setiap arahan dan SOP yang dikeluarkan kerajaan, saya percaya ketakutan kita untuk sambungan PKP akan dapat diselesaikan," katanya. 

Dalam pada itu, Ismail turut mendedahkan di mana seramai 742 individu telah ditahan dalam sekatan jalan raya dan rondaan polis dan tentera pada Isnin lalu kerana didapati melanggar PKP.

Sumber: Harian Metro


Sumber : thereporter.my