'Kenapa diorang masih tak serik?' - China kembali jual kelawar di pasar selepas berjaya 'tewaskan' Covid-19


Anjing dan kucing ditangkap, disumbat dalam sangkar besi. Burung kelawar dan kala jengking pula dijual untuk kegunaan perubatan tradisional. Arnab dan itik disembelih dan lantai dipenuhi dengan darah serta anggota badan haiwan tersebut. 

Begitulah keadaan di China selepas mereka meraikan 'kemenangan' selepas mendakwa berjaya menewaskan wabak Covid-19. Premis menjual daging-daging haiwan eksotik turut kembali beroperasi selepas tiga bulan berdepan dengan pandemik itu, langsung tiada usaha untuk meningkatkan tahap kebersihan bagi mengelakkan perkara yang sama berulang. 


Wabak Covid-19 yang bermula dari Wuhan, memaksa China untuk melaksanakan perintah berkurung. Namun Ahad lalu menyaksikan ramai penduduk di Wuhan berpusu-pusu membaziri pasar tertutup di Guilin, yang banyak menjual pelbagai jenis daging haiwan eksotik. 

Sementara itu di pasar lain di Dongguan, selatan China, penjual ubat membuka semula premis peniagaan dan mempromosikan jualan burung kelawar, kala jengking dan beberapa lagi haiwan yang lain. 


'Pemandangan' yang mengejutkan itu berlaku selepas China menamatkan perintah berkurung dan mengalakkan orang ramai kembali menjalani kehidupan seharian yang normal untuk meningkatkan ekonomi negara. 

Pasar di Guilin sesak dengan kehadiran pelanggan yang mahu membeli daging anjing dan kucing. 

Ramai di kalangan mereka percaya bahawa wabak itu sudah berakhir dan tiada apa yang perlu dibimbangkan lagi. 

Pasar berkenaan kembali beroperasi seperti biasa sebelum mereka dilanda wabak tersebut. Apa yang berbezanya ialah, pengawal keselamatan kini menghalang orang awam dari merakam gambar di pasar tersebut yang mana tidak pernah dilakukan sebelum ini. 


Kes pertama Covid-19 dikesan di pasar Wuhan tetapi disorok oleh kerajaan selama berminggu-minggu. Ini termasuk Dr Li Wenliang yang cuba mendedahkan perkara itu turut 'dikunci mulutnya' oleh pihak berkuasa, sebelum beliau meninggal dunia akibat Covid-19. 

Pada masa ini, selepas penurunan drastik kes Covid-19 di negara itu, China mula mempromosikan teori konspirasi bahawa wabak itu tidak bermula dari negaranya. Malah mendakwa wabak itu bermula dari Itali yang dikesan dari November 2019. 

Pegawai=pegawai kerajaan China juga mempromosikan teori konspirasi yang tidak berasas dengan mendakwa bahawa tentera Amerika Syarikat yang membawa virus tersebut ke pantai.

Sumber: Daily Mail


Sumber : thereporter.my