Al-Jazeera Digesa Mohon Maaf Atas Laporan Tidak Tepat


Oleh: Akid Hafriz

KUALA TERENGGANU, 9 Julai - Portal berita Al-Jazeera digesa untuk memohon maaf dan menarik semula laporan berkenaan layanan Kerajaan Malaysia terhadap warga asing ketika wabak COVID-19 yang didakwa tidak tepat serta memberikan imej yang negatif terhadap Malaysia.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Buruk, Muhammad Khalil Abdul Hadi dalam satu kenyataan di media sosialnya menegaskan bahawa Al-Jazeera perlu bersikap adil dalam melaporkan berita berkenaan.

“Adalah tidak adil kepada Kerajaan Malaysia kerana Al-Jazeera hanya menemuramah warga asing yang tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah untuk menilai tindakan Kerajaan Malaysia dalam isu ini kerana hanya menilai naratif yang diberikan oleh sebelah pihak.

“Sepatutnya Al-Jazeera menghubungi Kerajaan Malaysia untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkara tersebut sebelum menerbitkan berita dalam portal mereka," tulisnya dalam kenyataan tersebut.

Tambahnya lagi, Al-Jazeera perlu mendapatkan penjelasan daripada kedua-dua pihak untuk mendapatkan gambaran yang sebenar tentang perkara yang berlaku.

Kenyataan itu merujuk satu laporan di portal rasmi Al-Jazeera bertajuk ‘Locked up in Malaysia’s lockdown’, baru-baru ini.

Sumber: teganukita.net