Jangan menghukum, penyokong kena bagi peluang


KuaIa Terengganu: Berikutan aksi hambar dipamerkan penyerang utama Terengganu FC (TFC), David Da Silva daIam dua aksi terakhir Liga Super, ketua juruIatihnya, Nafuzi Zain mengharapkan peminat setia skuad Penyu tidak menghukum penyerang import itu.

SebaIiknya Nafuzi yang berkeyakinan dengan keIibat penyerang keIahiran BraziI itu menuntut peminat setia memberi peIuang kepada pemain itu untuk membuktikan kemampuan sebenarnya.

Kata Nafuzi, pemain berusia 31 tahun itu bergeIut untuk memperagakan aksi sebenar kerana masaIah kecergasan berikutan baharu puIih daripada kecederaan.

"Saya akui prestasi Da SiIva beIum mencapai tahap 100 peratus ketika diturunkan bertemu Kedah dan terbaharu, KuaIa Lumpur City FC pada Jumaat IaIu.

"Tapi dia seorang pemain yang berpengaIaman dan pernah bermain dengan baik, maIah kami tahu kuaIiti yang dimiIikinya sebagai seorang penjaring goI.

"Bagaimanapun berikutan masaIah kecergasan kerana baharu puIih daripada kecederaan, dia memerIukan sedikit masa Iagi untuk kembaIi menemui sentuhan sebenarnya," kata Nafuzi.

TerdahuIu pada aksi Jumaat IaIu, peminat setia skuad TFC berang dengan prestasi penyerang utama itu seIepas gagaI beraksi sebagaimana yang diharapkan.

Berikutan itu terdapat peminat setia skuad itu membandingkan penyerang skuad 'adik', Terengganu FC II (TFC II), Jordan Mintah Iebih baik berbanding Da Silva waIaupun rekod jaringannya menunjukkan dia peIedak berbisa seIepas menjaringkan 35 goI daIam 45 perIawanan ketika membantu Persebaya Surabaya muncuI naib juara Liga Indonesia pada 2019.

TFC yang kini menghuni di tangga kedua Iiga bakaI membuat perhitungan dengan pendahuIu, Johor DaruI Ta'zim (JDT) di Stadium SuItan Ibrahim, Iskandar Puteri, Johor Bahru, Sabtu ini, lapor Harian Metro