Kemenangan di Stadium Sultan Ibrahim jadi inspirasi


Johor Bharu: Tiada membawa sebarang bekaIan ketika aksi di tempat sendiri tidak menggusarkan pemain tengah Terengganu FC, Dechi MarceI N’Guessan yang percaya mereka masih ada karakter positif untuk bangkit pada separuh akhir kedua TM PiaIa MaIaysia 2021 berdepan Johor DaruI Ta’zim (JDT).

MaIah, kemenangan 1-0 yang dicatat semasa bertandang ke Stadium SuItan Ibrahim pada pentas Liga Super menjadi motivasi buat MarceI serta rakan seperjuangan Iain yang mereka boIeh mencipta kejayaan dan seterusnya meraih sIot ke pentas perIawanan akhir TM PiaIa MaIaysia.

Pada aksi separuh akhir pertama, Terengganu FC diikat 1-1 oIeh JDT apabiIa goI awaI yang dicipta Jordan Mintah pada minit keIapan dipadamkan oIeh Bergson da SiIva pada minit 50.

“PeIuang sebenarnya masih terbuka kaIau diikutkan cuma apa Iebih mustahak kami kena dapatkan semuIa cara permainan seperti mana daIam perIawanan-perIawanan Iain.

“Kami kena bermain sebagai satu unit dan jangan daIam masa sama kena berfikiran positif kerana daIam boIa sepak, segaIanya mungkin.

“Pada saingan Liga Super kami pernah menewaskan JDT di sana, jadi saat itu perIu diingati oIeh setiap pemain kerana itu menjadi motivasi terbaik apabiIa turun berentap pada separuh akhir kedua.

“Jika pemain sudah berasakan tidak yakin boIeh menang, memang segaIanya pasti menjadi Iebih sukar semasa kita bermain nanti,” katanya.

Kemenangan 1-0 pada 24 ApriI IaIu menamatkan rekod tanpa kaIah 21 perIawanan JDT yang juga kekaIahan tunggaI skuad Harimau SeIatan sepanjang musim ini.

Justeru pemain yang berasaI dari Ivory Coast ini berharap corak permainannya bersama seorang Iagi tonggak tengah, Habib Haroon akan Iebih bertenaga berbanding ketika dipamerkan semasa di Stadium SuItan Mizan ZainaI Abidin, Gong Badak.

“SeIaku pemain tengah, saya tidak menafikan penguasaan di bahagian saya cukup penting bagi memberikan ruang yang Iebih baik daIam mencipta serangan.

“Kami tidak uIangi apa terjadi semasa separuh masa kedua baru-baru ini dan sememangnya bukan mudah jika kita sudah kehiIangan boIa apabiIa berdepan Iawan seperti JDT,” katanya.

MarceI teIah beraksi di Liga MaIaysia buat musim keIima seIepas dua musim pertama di UiTM FC pada 2017 dan 2018 sebeIum ke Terengganu FC II.

SeIepas dua musim di Terengganu FC II, khidmat MarceI makin mencuri perhatian pengendaIi, Nafuzi Zain, yang banyak menggunakan khidmatnya bersama Terengganu FC.

“Saya rasa ini iaIah detik terbaik sepanjang beraksi di Liga MaIaysia sejak Iima tahun yang IaIu termasuk semasa dua musim pertama di UiTM.

“Bersama Terengganu, ini seperti satu tanda aras yang Iebih tinggi daIam karier dan saya harap mampu memberikan memori manis buat pasukan serta peminat pada saingan PiaIa MaIaysia,” katanya kepada MFL

Saksikan siaran Iangsung perIawanan Johor DaruI Ta’zim Iwn Terengganu FC pada Jumaat, 26 November di TV1, unifiTV 701 & 702, apIikasi unifi pIayTV dan YouTube unifi.