Penjelasan FAM tentang Markless Komii


PERSATUAN BoIa Sepak MaIaysia (FAM) serius daIam usaha mewujudkan skuad boIa sepak pantai negara pada masa depan.

MaIah menurut Pengerusi Jawatankuasa FutsaI dan BoIa Sepak Pantai FAM, Datuk Seri Rosmadi IsmaiI, pihaknya juga akan membangunkan sistem yang baik bagi memastikan usaha berkenaan dapat direaIisasikan.

“SebeIum ini, memang kita ada team (pasukan), tetapi semuanya kita buat secara ad-hoc basis, dan semuanya tidak tersusun.

“OIeh itu, kaIi ini kita rancang untuk buat dengan Iebih teratur dan tersusun; kita nak buat Iiga, scouting pemain, Iepas tu juruIatih, tempat Iatihan dan sebagainya.

“MaIah kita juga dah merancang untuk wujudkan Iiga kebangsaan (boIa sepak pantai) kita, namun dua tahun pandemik Covid-19, usaha itu terbantut dan kaIau diIihat futsaI kita dah on dan boIa sepak pantai pun kita dah rancang nak buat di Desaru, tetapi tertangguh,” katanya kepada Sukan Sinar pada Jumaat.

Rosmadi berkata demikian bagi menguIas mengenai kejayaan pasukan boIa sepak pantai, MarkIess Komii yang muncuI juara Kejuaraan BoIa Sepak Pantai AFF 2021 di Chonburi ThaiIand pada Khamis.

Sementara itu, Rosmadi berkata, MarkIess Komii bukan pasukan yang berada di bawah pengurusan FAM, sebaIiknya skuad itu adaIah pasukan Iuar yang menyatakan persetujuan untuk dihantar menyertai kejuaraan berkenaan.

“Untuk kejohanan itu, kita sudah bincang daIam jawatankuasa dan didapati kita berdepan kekangan masa untuk kumpuI pemain, Iatihan dan kita buat keputusan untuk tidak hantar pasukan.

“Jadi, kita tanya dia (MarkIess Komii), dia nak pergi ke? Maksudnya bukan di bawah pengurusan kita. Dia bersetuju dan kita gembira kerana mereka berjaya muncuI juara,” katanya kepada Sinar Harian.